0
Hopp til hovedinnhold

Fokus på familieeide bedrifter

Positivt personlig engasjement står i fokus når Handelshøyskolen ved UiA og Hennig-Olsen Is inviterer næringsdrivende i Agder til frokost onsdag denne uka.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Enkel iskrem-kule
INSPIRASJON: Hennig-Olsen har vært en familiebedrift i 93 år. Onsdag fokuserer UiA og Pål Hennig-Olsen på hvordan familieeide bedrifter styres og eies.

Temaet for frokostsamlingen er eierstyring i familieeide bedrifter.

– Vet du at de aller, aller fleste bedrifter er familieeide? Ikke alle tenker over det, men familieeide bedrifter er faktisk den mest vanlige bedriftsformen i verden – også på Sørlandet, sier professor Trond Randøy ved Handelshøyskolen ved UiA.

Praktisk erfaring

Trond Randøy, som er professor innenfor for internasjonal bedriftsøkonomi og strategi, har i en årrekke forsket på blant annet problemstillinger og utfordringer knyttet til familieeide bedrifter. Onsdag denne uka deler han sin kunnskap og sine forskerfunn med bedriftseiere og andre interesserte. Sammen med administrerende direktør Paal Otto Hennig-Olsen fra familiebedriften Hennig-Olsen Is er han hovedinnleder på samlingen

Trond Randøy og Paal Otto Hennig-Olsen. Foto.

INSPIRATORER: Professor Trond Randøy (t.v.) og administrerende direktør Paal Otto Hennig-Olsen forteller om familieeide bedrifter fra hvert sitt ståsted.

– Pål Hennig-Olsen er tredje generasjon bedriftseier – i en virksomhet som siden 1924 har laget landets kanskje beste iskrem, selveste «kremen av iskrem» som de sier selv. Alle har vi spist is laget av bedriften til familien Hennig-Olsen. Det skal bli spennende å høre hvordan han, familien og bedriften har klart seg gjennom mange av utfordringene de har stått overfor i disse snart 100 årene som er gått siden bestefaren hans startet iskremfabrikken, sier Trond Randøy.

Forskningsfunn

Selv skal Randøy belyse utfordringer eiere av og i familiebedrifter ofte har, sett fra forskerens perspektiv. Temaer som vil bli berørt spenner fra hvordan man finansierer en familiebedrift, via profesjonalisering av ledelse og styre, til hvordan man ansetter nye medarbeidere -  for å nevne noen.

– På alle disse områdene skiller familiebedrifter seg litt eller mye fra større, børsnoterte selskaper eller selskaper eid av for eksempel staten. Men problemstillingene som sådan er selvsagt minst like viktige for dem, sier han.

Avliver myter

Han håper også at han kan avlive mytene om at det er mer problemer med familieeide bedrifter enn i bedrifter med andre eierformer.

– Det er i stor grad media som har skapt et slikt bilde. Vi hører dessverre sjeldnere om tilfeller der det å være i en familieeid bedrift er noe positivt, både for eierne og de som arbeider i dem, sier han.

Positive særtrekk

Selv er Randøy interessert i å få fram forretningsmessige særtrekk som ofte preger familieeide bedrifter. Han peker blant annet på at på at eierskapet i familieeide bedrifter ofte føles mer personlig enn i andre bedrifter. Det er noe som også kan ha gjenklang i bedriftens kultur. Videre preges familieeide bedrifter ofte av et sterkt fokus på stadige re-investeringer og forbedringer i virksomheten, framfor uttak av maksimalt eierutbytte. 

– Langsiktighet er kanskje det som preger familieeide bedrifter mest, sier Trond Randøy – som altså vil utdype dette og mer til på frokosteminaret på Handelshøyskolen ved UiA nå førstkommende onsdag.