Første salve for I4Helse

Denne uken gikk den første dynamittsalven for nybygget til I4Helse på Campus Grimstad. Det første fysiske steget er tatt, og nå blir det en intensiv byggeperiode før bygget skal stå ferdig 30. august 2019.

Her går første salve av på tomta til I4Helse-senteret på Campus Grimstad. (Foto Hildegunn M. Aslaksen)

Det er et stort nybygg som skal reises, hvor hovedambisjonen er at ulike fagmiljøer skal samarbeide om smarte helseløsninger under samme tak. Viserektor Stephen Seiler har vært sentral i utviklingen av prosjektet, først som dekan for Fakultet for helse og idrett og de to siste årene som viserektor for forskning, formidling og innovasjon. Seiler ledet markeringen av byggestarten.

(Video: Hildegunn Mellesmo Aslaksen)

- Prosessen begynte på mange måter da vi bygget opp Senter for e-helse. Vi så tidlig at her vil det være nyttig å koble alle de ulike fagmiljøene sammen; teknologi, innovasjon, helsefaglig forskning og praksis sammen for å utvikle noe større. Her er de fire «I»-ene helt avgjørende; idé, involvering, innovasjon og implementering. Dette har vært samskaping lenge før det ble universitetets visjon, sa viserektor Stephen Seiler.

Samskaping med Grimstad kommune

Nybygget blir knyttet sammen med eksisterende bygg, og samtidig skal det foretas en ombygging og tilpasning av 3. etasje i dagens bygg A. Nybyggdelen er på drøye 3600 kvadratmeter. Grimstad kommune skal leie drøye halvparten av arealet, og hovedambisjonen er at alle fagmiljøene skal ha kort vei til hverandre. Seiler roste samarbeidet med Grimstad kommune.

- En av de fire «I»-ene er «involvering», noe som blant annet understreker at den kommunale helsetjenesten må være med for at dette skal bli best mulig. Grimstad kommune har hele veien vært entusiastiske for å realisere visjonene i dette prosjektet, sa Seiler.

Også ordfører Kjetil Glimsdal var fornøyd med byggestarten.

- Det er en stor dag for oss i Grimstad kommune og det er fantastisk at vi får delta i dette prosjektet. Det er veldig inspirerende å se hva vi kan få til sammen, når gode krefter samskaper. Jeg er overbevist om at dette fremtidsrettede velferdsteknologisenteret vil få stor betydning også utenfor vår region, sa Glimsdal.

Når det gjelder innholdet i senteret vil digitalisering med kunstig intelligens og robotteknologi bli sentralt for utviklingen av fremtidens velferdstjenester. Det er en enorm satsing både nasjonalt og internasjonalt både i privat og offentlig regi. Det komparative fortrinnet Universitetet i Agder har på Campus Grimstad med den fysiske nærheten mellom fagmiljøene innen helse, teknologi og økonomi sammen med praktikerne i kommunesektoren vil bli viktig for å lykkes med satsingen.

Viserektor Stephen Seiler (fra venstre), ordfører Kjetil Glimsdal (KrF), universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen og administrerende direktør Johan Martin Ugland i J.B. Ugland Holding har alle viktige roller i bygging og drift av I4H-senteret.

Viserektor Stephen Seiler (fra venstre), ordfører Kjetil Glimsdal (KrF), universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen og administrerende direktør Johan Martin Ugland i J.B. Ugland Holding har alle viktige roller i bygging og drift av I4H-senteret.

Ugland blir utbygger

Avtalen om bygging ble underskrevet 7. mars av universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen og administrerende direktør for J.B. Ugland Holding Johan Martin Ugland. Onsdag 4. april var det altså byggestart.

- Det er en lang prosess som ligger foran dagens fysiske oppstart. Det er seks år siden vi begynte planleggingen av aktivitetene som skal ligge i det nye bygget. For bygget er selvsagt sentralt, men det er jo aktivitetene og utviklingen som skal skje i huset som er det viktigste. Bygget vil være en boost for samskapingen som skal skje innvendig, sa universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen.

Den nye avtalen bygger på den tidligere inngåtte avtalen med Ugland Eiendom om utbygging og leie av Campus Grimstad.

- Det er en stor milepæl for oss i Ugland, og det er veldig gledelig at vi igjen er den foretrukne samarbeidspartneren i denne nye storsatsingen for Universitetet i Agder. Vi ser frem til å starte byggingen, sa administrerende direktør for J.B. Ugland Holding Johan Martin Ugland.

Mange møtte fram for å høre smellet fra første salve. (Foto: Hildegunn M. Aslaksen)