Første lyskunst på UiA avduket

10. januar ble verket "High Lights" av kunstneren Tor Einstabland avduket på biblioteket på Campus Grimstad.

Tor Einstabland og kurator Mette-Line Pedersen ved lyskunsten, foto
Verket "High Lights" i biblioteket på Campus Grimstad ble åpnet av kunstner Tor Einstabland og kurator Mette-Line Pedersen.

Universitetet i Agder (UiA) har en omfangsrik kunstsamling, med verk av både norske og internasjonale kunstnere. For første gang omfatter nå samlingen også en installasjon laget av lys.

Verket "High Lights" er skapt av kunstneren Tor Einstabland, og er plassert i nisjene høyt oppe på veggen i biblioteket på Campus Grimstad. Formene i installasjonen gir assosiasjoner til bøker som er stablet og plassert i ulike avstander og høyder.

Lysstoffrørene tar i bruk samme effekt som et nødutgang-skilt, og vil gløde en stund etter at de slås av. Kunstneren vil dette skal være en påminner om muligheten for selvstendighet, løsrivelse og søken etter egne frie tanker".

Mangfold og individualitet

Kunstner Tor Einstabland foran verket "High Lights", foto

Kunstner Tor Einstabland foran verket "High Lights".

"Hvert lysrør representerer enkeltindividet, og helheten et mangfold. Det viser styrke gjennom samhold. Trøst. Det vanlige mennesket. Det spesielle. Det selvstendige, og dem som foretrekker å gå sammen" heter det i kunstnerens beskrivelse av verket.

– Selv har jeg aldri kommet så langt som en universitetsutdannelse, men jeg ville lage noe som opphøyer og hedrer verdien til rommet og folkene som er der, det som tenkes og skapes, sier Einstabland.

Kunstneren er fra før representert med et fotografi i UiAs kunstsamling. "High Lights" er første gang han arbeider med en lysinstallasjon.

– Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe med lysstoffrør, for det er et fantastisk fint og tøft materiale. Da denne muligheten dukket opp i Grimstad, falt alt på plass, sier han.

Bibliotek, teknologi og kreativitet

Nisjene på bibliotekveggen har tidligere vært fylt av plakater med reproduksjoner av kunst. Sammen med kuratoren til UiAs bildesamling, Mette-Line Pedersen, ga biblioteket kunstneren frie hender til valg av uttrykk.

– Vi ønsket at kunstneren skulle ta i bruk rommet og arkitekturen. Vi utfordret ham til å komme med en idé rundt biblioteket, teknologi og kreativitet og mangfold ved UiA, sier Pedersen.

Hun forteller at plasseringen i biblioteket gjorde det nødvendig at verket hadde et nøytralt uttrykk som kunne gi ro til studier.

I tillegg til denne lyskunst-installasjonen, har UiA et lydkunstverk på Campus Kristiansand. Verket "Small deposits" av Jan Bang og Jo Brodtkorb finnes i unisex-toalettene i Vrimlehallen.