Jump to main content

Første disputas i Kunst i Kontekst (KiK)

Monica Klungland disputerer som første kandidat i ph.d-spesialiseringen Kunst i kontekst (KiK) med avhandlingen «Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet Veve i åpne dører»

Monica Klungland disputerer som første kandidat i ph.d.-spesialiseringen Kunst i Kontekst.

Doktorgradsprosjektet er en videreføring av Klunglands masteroppgave: «Fra nøster til baller. En studie av elevers møte med håndverk og materialer i et felles, utendørs veveprosjekt.» Elever på 3. og 4. trinn ble bedt om å veve en hytte med filler i en treklynge i skolegården med tradisjonelle teknikker som Klungland introduserte.

– Jeg ble fascinert av hvorfor elevene gjorde noe annet enn det de fikk i oppgave. De begynte å leke og utforske med nøstene. Da de måtte hente mer garn testet de ut spretten og sparket dem som en ball. Jeg opplevde elevenes lek og handling med materialene som mer sanselig og kunstnerisk enn de teknikkene jeg forsøkte å lære dem, sier Klungland.

Elevene fikk festet kamera på seg da de utførte oppgaven. Her er skjermdump fra en av filmene.

Klungland som selv er lærer, ville derfor i sitt doktorgradsarbeid flytte undervisningens oppmerksomhet over på selve hendelsen og elevers møter med materialer og omgivelser. Elevene hadde kamera festet på brystet. På denne måten kunne hun analysere bevegelsesmønsteret i etterkant, og gjorde spennende funn som hun ønsker å bruke i jobben som lærerutdanner.

– Tilbake i undervisningen av studenter vil jeg utforske videre hvordan man kan flytte oppmerksomheten bort fra kravet om produsere originale og personlige objekter eller produkter og over på det som skjer i møtet med materialer og teknikker, sier Klungland.

Første disputas i Kunst i Kontekst (KiK)

Monica Klungland disputerer som første kandidat på ph.d.- spesialiseringen Kunst i kontekst (KiK). I KiK forskes det på fagområdene musikk, teater og visuelle fag gjennom forskjellige tverrfaglige og tverrestetiske perspektiver.

–  Det er fantastisk at vi nå har første kandidat som disputerer på denne spesialiseringen. Klungland tilhører det første kullet jeg selv var med å ansette da jeg begynte som dekan for fem år siden, sier dekan Marit Wergeland ved Universitetet i Agder, Fakultet for kunstfag.

Formålet med denne delen av programmet er å forstå og analysere kunsten i relasjon til komplekse sammenhenger mellom historie, kultur og utdanningsmetoder innen kunstfag.

– Det var viktig for oss å få på plass denne spesialiseringen i forbindelse med at ph.d.- programmet skulle reakkrediteres , sier Wergeland.

Dekan Marit Wergeland ved Fakultet for kunstfag. Foto: UiA

Det spennende møtet med materialene

Klungland var nettopp ferdig med sin mastergrad og hadde fått fast jobb ved fakultetet da utlysningen kom. Hun var derfor litt i tvil om det var riktig å gå rett videre på en ph.d.

– Derfor er det ekstra gøy at hun er den første som disputerer. Hun er en strålende kandidat, fordi prosjektet hennes også innretter seg mot lærerutdanningen, sier Wergeland.

Les hele avhandlingen

Lenke til disputas