0
Hopp til hovedinnhold

«FN-forhandlinger» på Universitetet i Agder

Studenter på lærerutdanningen får denne uken oppleve hvor vanskelig det er å finne løsninger på internasjonale konflikter.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

FN-rollespill. Studentente fremsto som diplomater.

I rollespillet var studentrollen lagt bort. I stedet framsto deltakerne som ordentlige diplomater, både i tale og i klesdrakter korrekte for anledningen.

Et grupperom på Universitetet i Agder er denne uken omgjort til et forhandlingsrom for «FNs sikkerhetsråd». 

- FN-rollespill er absolutt en nyttig undervisningsmetode. Det dekker så mange momenter vi har vært gjennom på samfunnsfagskurset (GLU 5-10) «Globalisering – internasjonal politikk og økonomi». Dette er en type rollespill som arrangeres over hele verden, og rollespillene dreier seg om en autentisk simulering av forhandlinger i FNs sikkerhetsråd. Scenariet for årets spill er situasjonen i Syria, og sikkerhetsrådets oppgave er å vurdere hva som er den beste strategien for å få slutt på konflikten, forteller foreleser Katja H. W. Skjølberg.

Det er FN-sambandet som tilbyr opplegget hvor studentene lærer om FN på en annerledes måte. Studentene representerer hvert sitt land, og har dette som ståsted for debatten. Studentene er ulastelig antrukket i drakter og dress, og samtalene føres på en diplomatisk korrekt måte.

- Det er mye nyttig læring i dette. De må finne måter å samarbeide på for å nå fram til de landene de ser det er mulig å finne et resolusjonsforslag sammen med. De lærer å snakke sammen og ser at landene har ulike oppfatninger av en konflikt. Dessuten får studentene mye kunnskap om den aktuelle konflikten, fortsetter Skjølberg. 

Andreas Kjellstadli og Magnus Ingemann Waltherzøe

Store deler av de uformelle forhandlingene foregikk i korridorene. Her er det USA og Kina, representert ved henholdsvis Andreas Kjellstadli alias «Johns Smith» (t.v.) og Magnus Ingemann Waltherzøe alias “Shuang Wang” som er i tett dialog.  Så langt i forhandlingene er de enige om mye og bekrefter en avtale dem imellom med et håndtrykk.

- Det beste med dette er kanskje rollespillet. Rollespill er en god undervisningsform, både for oss og for elevene vi skal undervise. Det er utrolig hvor mye man lever seg inn i rollen. Det skaper stor forståelse for hva som skjer i slike forhandlinger – som jo er med på å prege verden slik vi kjenner den, sier Kjellstadli.

- I tillegg får vi jo stor kjennskap til problemene, samt synsvinklene fra både landet vi selv representerer og de andre, sier Waltherzøe.

Rollespill

Kinas andre representant, «Lai Shao» (t.v.) i samtale med Syrias «Faris Bey El-Khour». – Kina er vår venn og støttespiller på mange områder. Som oss mener de at en stats suverenitet er viktig, og vi føler vi møter forståelse for våre synspunkter hos dem, sier «Faris Bey El-Khour».

Ingvar Buli

Ingvar Buli alias Syrias representant «Faris Bey El-Khour» mener landene i sikkerhetsrådet viser for liten forståelse for Syrias utfordringer. – Vi er enige i at kampen mot IS må fortsette. Men vi er ikke enige i tiltak som kan ha som konsekvens at regimet i Syria faller. Vi er også sterkt imot det mange vestlige land vil, nemlig å stille Assad-regimet for Den internasjonale domstolen i Haag, sier han. Her er han fotografert inne i «sikkerhetsrådssalen».

Her er Frankrikes representant på talerstolen.

Her er Frankrikes representant på talerstolen.

Tekst: Paal Pedersen
Foto: Jan Arve Olsen

Send studiet på mail