0
Hopp til hovedinnhold

Fløytist Lisa Håland vant ny musikkpris

Kristiansandsmusikeren Lisa Håland (25) fikk torsdag kveld tildelt Sparebanken Sør Musikkpris for 2014. Fløytisten vant foran fem andre nominerte og får 75 000 kroner i prispenger. 

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fløytisten Lisa Håland er første vinner av Sparebanken Sørs musikkpris. Hun har masterutdannelse i musikk fra Universitetet i Agder. (Foto: Kjell Inge Søreide)

Fløytisten Lisa Håland er første vinner av Sparebanken Sørs musikkpris. Hun har masterutdannelse i musikk fra Universitetet i Agder. (Foto: Kjell Inge Søreide)

Juryen skriver om prisvinneren: Tolkningene er personlige og lidenskapelige med et bankende hjerte for musikk. Men samtidig er detaljene på plass, og bevisstheten og disponeringen av musikkens virkemidler høyt utviklet. Formidlingen er intens, men naturlig - og som lytter er det lett å bli revet med.

Lisa Håland har en mastergrad i utøvende musikk fra UiA og påbygningsstudier fra Norges musikkhøgskole. Hun bor og arbeider i Kristiansand og er leder for Det Norske Fløyteensemble.

Det er første gang Sparebanken Sør tildeler musikkprisen som skal gå til en ung talentfull musiker fra landsdelen. I et samarbeid med Fakultet for kunstfag på Universitetet i Agder ble seks musikere nominert til prisen; bratsjist Cecilia Anne Wilder, pianist Erik Haugan Aasland, trompetist Erik Kimestad Pedersen, vokalist Sarah Evelyn Fullerton, gitarist Michael Aadal og prisvinneren fløytist Lisa Haaland. Prisen ble delt ut på Kick torsdag 5. juni under siste dag av årets Eksamensfestival.

- Formålet med prisen er å støtte unge musikere fra Sørlandet og gi talenter mulighet til å utvikle, vise og formidle deres praksis, sier markedssjef i Sparebanken Sør, Per Anders Ropstad.

Prisen er opprettet i samarbeid med Fakultet for kunstfag på UiA.

- Vi er glade for å få være med å løfte fram sørlandske talenter og nominasjonslisten viser stor musikalsk bredde sammen med høy kunstnerisk kvalitet, sier dekan Per Kvist.

Juryen bestod av professor Bendik Hofseth, Institutt for rytmisk musikk, UiA, instituttleder Randi Eidsaa, Institutt for musikk - klassisk/musikkpedagogikk, UiA og markedssjef Per Anders Ropstad, Sparebanken Sør.

Lisa Håland mottok Sparebanken Sørs musikkpris av markedssjef i Sparebanken Sør, Per Anders Ropstad under siste dag av årets Eksamensfestival. Bak til venstre står dekan ved UiAs Fakultet for kunstfag, Per Kvist. (Foto: Kjell Inge Søreide)

Lisa Håland mottok Sparebanken Sørs musikkpris av markedssjef i Sparebanken Sør, Per Anders Ropstad under siste dag av årets Eksamensfestival. Bak til venstre står dekan ved UiAs Fakultet for kunstfag, Per Kvist. (Foto: Kjell Inge Søreide)

Juryens begrunnelse

Juryen hadde seks verdige kandidater å velge i. Sammen representerer de et stort estetisk spenn som viser hvilket tilfang landsdelen har på musikalsk talent.

Vinneren har, sin unge alder til tross, nådd et høyt internasjonalt nivå på sitt hovedinstrument og demonstrerer ferdigheter som peker fram mot en vellykket karriere. Hun arbeider allerede over hele landet og også utenfor landets grenser. Tolkningene er personlige og lidenskaplige med et bankende hjerte for musikk. Men samtidig er detaljene på plass, og bevisstheten og disponeringen av musikkens virkemidler høyt utviklet. Formidlingen er intens, men naturlig - og som lytter er det lett å bli revet med.

Som en gartner graver i jorda for å få nye vekster opp å stå, stiller prisvinneren opp på kaia for å ønske velkommen med fløytespill. Hun dirigerer amatørkor og spiller piano og orgel i de sammenhenger hun slipper til. I løpet av en forholdsvis kort tidsperiode har hun undervist og formidlet musikk både til helt unge utøvere i kulturskolen og til barn og ungdom som er engasjert i andre musikkaktiviteter i sin fritid. Hun har videre vært instruktør for studenter innenfor høyere musikkutdanning og selv vært utøver i ulike sammenhenger der man treffer den voksne aldersgruppen. I tillegg har hun vært engasjert av Kristiansands eget program Kulturrullatoren der man arbeider med kunst- og kulturformidling til den eldre garde. Hun viser med dette å være en musikkformidler for alle generasjoner, både innenfor institusjonell musikkopplæring og det frivillige musikkliv. Hun gjenspeiler en ny trend innenfor musikkformidling der man ser for seg musikeren som oppsøkende, utadvendt og med evne til å gå i dialog med et bredt spekter av elev- og publikumsgrupper.

Musikken finner hun overalt. Denne umiddelbarhet og allsidighet, fraværet av snobbethet og viljen til å søke en plass for musikken i ulike rom og sammenhenger, vitner om et sjeldent personlig mot. Det vitner om en søken etter musikkens relevans og en innovativ kraft. Disse egenskapene gjør henne til en utmerket rollemodell og ambassadør for landsdelen.