Flere har fått påvist Korona-smitte

Syv studenter ved Handelshøyskolen ved UiA er nå satt i isolasjon på grunn av Korona Covid-19. Undervisningen i de berørte studieemnene vil nå gå digitalt. Studentene får beskjed i Canvas.

Korona-viruset-cdc-alissa-eckert-ms_modifisert

Oppdatert 12. februar kl 19.

Oppdatert med at ytterligere fem studenter i den ene av gruppene fikk positive korona covid-19-prøver fredag, slik at den nå er seks i isolasjon i den ene studentgruppen, mens det fortsatt er en student med positiv korona-test i den andre gruppen.

Medstudentene i begge gruppene har fått beskjed om situasjonen på sms. Kommunehelsetjenesten har ikke satt de øvrige studentene i gruppen som nå har seks smittede i karantene - i alle fall ikke foreløpig. Men det er svært viktig at alle som kjenner selv små antydninger til Covid-19-symptomer tester seg så fort som mulig. Se hvor du henvender deg i "UiAs Retningslinjer og råd om koronaviruset", scroll ned og finn informasjon i høyre spalte.

Vær oppmerksom på symptomer

Koronatestsenteret i Kristiansand ber alle om å være oppmerksomme på symptomer og ha lav terskel for å teste seg.

Begge studentene har fått påvist Covid-19-smitte ved hurtigtest. Begge har deltatt i fysiske forelesninger i Kristiansand de siste dagene.

Det er kommunehelsetjenesten i Kristiansand som har satt de to i isolasjon, og som følger opp med smittesporing og eventuelle tiltak.

Husk å bruke QR-kode

UiAs funksjon er å hjelpe kommunehelsetjenesten for å få raskest mulig kontroll over smittesituasjonen. Samtidig har UiA en føre-var-holdning, som innebærer at de studieemnene som er berørt, umiddelbart blir omgjort til heldigital undervisning til situasjonen blir avklart.

Ett verktøy for å gjøre dette mest mulig effektivt er QR-kodene som er satt på alle godkjente sitteplasser i klasserom og auditorier, og på dørene til grupperom og spesialrom. Hvis alle bruker QR-kodene, kan vi lokalisere de som kan være mest berørt eller nærkontakter, slik at kommunehelsetjenesten kan snevre inn antallet som eventuelt blir satt i karantene. Det holder å laste ned appen - og ta et bilde med mobilen når du setter deg på QR-merket plass eller grupperom.

I ett av tilfellene denne gangen var det fire av 20-30 deltakere i forelesningen som hadde scannet inn QR-koden på mobilen. Emnet har over 200 studenter – og siden ingen vet eksakt hvem som har vært på forelesning, får alle beskjed på SMS.

For UiA er det viktigste liv og helse, deretter studentenes læring og progresjon. Å bruke QR-kodene kan gjøre det lettere å beholde campusene åpne, og beholde iallfall noen fysiske forelesninger.

Påminnelser

Last ned Smittestopp-appen fra FHI. Det er frivillig, men lurt og et godt bidrag til å redusere faren for at campus må stenge på grunn av villsmitte. Appen er sikker, etter at første versjon ble trukket tilbake på grunn av for dårlig personvern. Det er en enkel forsikring - det holder å laste den ned, mer trenger du ikke gjøre før du eventuelt får beskjed om at du har vært nærkontakt.

Disse tilfellene er en påminnelse om at smittesituasjoner kan oppstå når som helst og hvor som helst.

Vi ber derfor hele UiA-befolkningen om fortsatt å være nøye med å følge smittevernreglene.

De aller, aller fleste er flinke til å gjøre det. Det er trolig en av årsakene til at UiA foreløpig har hatt få tilfeller av covid-19-smitte. La oss fortsette slik!

Husk smittevernreglene

1. Hold deg hjemme hvis du er syk eller kjenner symptomer på luftveisinfeksjon

2. Vask hendene eller sprit dem ofte

3. Sosial distanse er viktig - ikke skrump smittevern-meteren, men la den heller vokse til to meter. Husk et også når du er i kantina og på fellesområder.

4. Begrens nærkontaktene så godt du kan, og ha oversikt over de du har hatt kontakt med i mer enn 15 minutter på mindre enn to meters hold