Ferdig som student? Vi vil høre fra deg!

UiA gjennomfører i disse dager en stor undersøkelse for å få økt kunnskap om UiA-studentenes overgang fra studier til arbeidslivet. Svarfrist er 2. november, og alle som deltar er med i trekningen av flotte premier.

Illustrasjonsfoto av studenter
Årets undersøkelse har vektlagt flere spørsmål rundt tidligere studenters mobilitet på arbeidsmarkedet. Flytter de ut av regionen eller klarer Agder å tiltrekke seg UiA-studentene? Foto: UiA/Illustrasjonsfoto

For femte gang siden 2010 gjennomfører UiA Kandidatundersøkelsen. Undersøkelsen omfatter alle UiA-studenter som har tatt en bachelor- eller mastergrad siden forrige undersøkelse ble gjennomført i 2019 – om lag 7000 kandidater. Undersøkelsen sendes ut på e-post og SMS.

– Hovedformålet er å få økt kunnskap om UiA-studentenes overgang fra studier til arbeidslivet, sier Gøril Hannås, viserektor for samfunnskontakt og nyskaping.

Karriereutvikling og behovet for mer kompetanse

Tidligere kandidatundersøkelser viser at UiA-studentene er attraktive på arbeidsmarkedet og at utdanningene oppleves som relevante.

- Med et stramt arbeidsmarked og økende kompetansebehov i regionen, trenger vi mer innsikt i mobilitet på arbeidsmarkedet og i hvilken grad regionen tiltrekker seg våre kandidater i konkurranse med det nasjonale jobbmarkedet. Derfor har vi i årets undersøkelse vektlagt mer spørsmål omkring dette, sier Hannås.

Det sendes også ut en tilleggsundersøkelse til rundt 10.000 kandidater som ble uteksaminert i perioden 2009 til våren 2019.

Formålet er å kartlegge tidligere studenters karriereutvikling over tid. Hvilke behov de har for å fylle på med ny kompetanse etter å ha vært i arbeidslivet en stund?

– Her vil de fleste være i jobb, slik at det er ekstra viktig å tilrettelegge på en god måte for at det skal være mulig å studere parallelt med jobb og andre forpliktelser, sier Merethe Anette Ryen, prosjektleder for Kandidatundersøkelsen.

Premier til respondentene

Har du fullført bachelor- eller mastergrad på UiA i løpet av de siste årene, bør du altså sjekke e-posten din disse dager. Sjekk også søppelpost, i tilfelle den har havnet her. Avsender er Universitetet i Agder, og e-postadressen er kandidatundersokelsen2022@horizons.confirmit.eu.

Hannås oppfordrer både studentrepresentanter, ansatte og andre aktører til å spre ordet om undersøkelsen:

– Jo høyere svarprosent, jo mer vet vi om hva som skal til for å forberede studentene på overgangen til arbeidslivet. Det vil også gi oss mulighet til å iverksette gode karrieretiltak og tilrettelegge for relevante etter- og videreutdanningstilbud, sier hun.

Og blant alle som svarer, vanker det selvsagt premier:

2 heldige vinnere får et reisegavekort til en verdi av 4000 kroner, og 10 vinnere får et universalgavekort på 250 kroner.

Les mer om Kandidatundersøkelsen ved UiA