Ferdig nybygg til studiestart

– Dette ser veldig bra ut, sier dekan Marit Wergeland-Yates ved Fakultet for kunstfag. Onsdag denne uka ble påbyggetasjen på kunstfagbygget i Kristiansand ferdig - akkurat i tide til studiestart.

Marit Wergeland Yates i nye lokaler, foto
GLEDER SEG: Dekan Marit Wergeland Yates gleder seg til å flytte inn i nye lokaler til studiestart. Her er hun på befaring i den nye fjerdeetasjen i G-bygget.

Utbyggingen av bygg G, Kirsten Flagstads hus, med en ny fjerde etasje har pågått siden i fjor høst.  Den nær 700 kvadratmeter store utbyggingen består hovedsakelig av nye kontoretasjer og nytt spiserom for ansatte til et fakultet som hadde vokst ut av sine eksisterende lokaler.

Flotte tegnerom

Samtidig som fakultetets ansatte flytter inn i den splitter nye etasjen til uka, har utbyggingen også gitt plass til flere og bedre rom for studentene. I etasjen under har utflyttingen av tidligere kontor-, og lokalkantinelokaler blant annet gitt rom til to flotte, lyse og nyoppussede tegnerom.

– I det hele tatt gir utbyggingen oss et merkbart løft bygningsmessig, både for student er og ansatte. Alt ligger dermed til rette for en flott studiestart i år. Jeg gleder meg! sier dekanen, som er på plass i sitt nye kontor onsdag neste uke.

Entreprenørene foran det nye bygget, foto

OVERLEVERT: Entreprenøren overleverte de nye toppetasjene i bygg G og F til Statsbygg onsdag, etter å ha gått gjennom de tekniske og byggemessige funksjonsbeskrivelsene ifølge kontrakt og endringsmeldinger. Foran f.v.: Byggeleder Harald Tveite i Kruse Smith, prosjektleder Vibeke Ulstein i Kruse Smith og prosjektleder Per Aksel Larsen i Statsbygg. Bak f. v.: Christian Rypestø i Kruse Smith, Lars Petter Ourom i Oneco, Bjørn Vabo i Oneco, Tor Arne Aasen i Kruse Smith, Laszlo Balas i BS Miljø, Steinar Kile i Kile Prosjekt (Kruse Smith) og Jan Erik Gauslaa i Statsbygg.

Mellombygget ferdig til mandag

Også Mellombygget ferdigstilles og tas i bruk om kort tid. Mellombygget er en utvidelse på ca. 200 kvadratmeter av kantinearealet i vrimlehallen, Wilhelm Krags hall. Det ligger som navnet antyder mellom to bygg, der området som tidligere lå utendørs nå er innebygget for å gi plass til en ny og flott kantineavdeling for studentene.

F-bygget siste uke i august

Den tredje utbyggingen som ferdigstilles nå i høst, er F-bygget, Andreas Feragens hus. Som ved G-bygget er det bygget på en ny toppetasje på bygget, på 900 kvadratmeter. Innflytting her skjer siste uka i august.

J-bygget ferdig i september

Den siste utbyggingen som har foregått på Campus Kristiansand det siste året, er en ny toppetasje på J-bygget, Niels Abels bygg, der Instituttene for naturvitenskap og matematikk ved Fakultet for teknologi og realfag holder til. Utbyggingen er på nær 700 kvadratmeter, hovedsakelig kontorlokaler. Her er det meste av arbeidet ferdig i dag, men helt ferdig blir det ikke før nærmere oktober.

Holder tidsplanen

Det er Statsbygg som er byggherre for de omfattende utbyggingen på Campus Kristiansand, mens Kruse Smith Entreprenør slår for selve utbyggingen. Arkitekt er Rambøll. I tillegg er interiørarkitektfirmaet Cadi AS med for å bistå i utformingen av sosiale soner og uttrykk i de tre nye etasjene.

– Jeg er veldig godt fornøyd med det som er gjort så langt. Jeg er også godt fornøyd med at utbyggingen er utført uten skader, og innenfor tidsplanen, sier prosjektleder Per Aksel Larsen i Statsbygg.

Også prosjektleder Vibeke Ulstein og byggeleder Harald Tveite i entreprenørfirmaet Kruse Smith er fornøyd med arbeid og progresjon.

– Det har vært et fint oppdrag der ting har gått slik de skal. Vi er derfor meget godt fornøyd og stolte av at vi fikk oppdraget, sier Vibeke Ulstein.

Flere utbygginger neste år

Prosjektlederen i Kruse Smith forteller også at de siste dagene før studiestart vil gå med på å rydde opp rundt byggene som nå er ferdige. Noe vil imidlertid gjenstå ennå en tid.

– Det gjenstår fortsatt noe arbeid på bygg J, realfagsbygget, så campus vil ha noe følelse av å være en byggeplass litt til. I tillegg beholder vi et stykke av den midlertidige grusveien inn på agora-plenen mellom bygningene. Tanken er at vi skal bygge på nye toppetasjer på de to siste fakultetsbyggene neste år, og da vil veien kunne brukes til det, sier prosjektleder Per Aksel Larsen i Statsbygg.

Flere bilder:

Det nye kantinearealet i Mellombygget, foto

NY KANTINE: Fra det nye kantinearealet i Mellombygget.

Statsbygg og Kruse smith på befaring, foto

FRA BEFARINGEN: Prosjektleder Vibeke Ulstein i Kruse Smith ledet befaringen onsdag. Her sammen med Jan Erik Gauslaa i Statsbygg

Bilde av fellesarealene i J-bygget.

FRA J-BYGGET: Nye, lyse felleslokaler.