Fatemeh og Line er rektors nye studentmentorer

Sykepleiestudent Line Ostad (til venstre) og kommunikasjonsstudent Fatemeh Vaezi er ansatt som studentmentorer for UiA-rektor Sunniva Whittaker.

Rektor Sunniva Whittaker flankert av Line Ostad (til venstre) og Fatemeh Vaezi,  som er rektors nye studentmentorer. (Foto: Magnus Nødland Skogedal)

Rektor Sunniva Whittaker flankert av Line Ostad (til venstre) og Fatemeh Vaezi,  som er rektors nye studentmentorer. (Foto: Magnus Nødland Skogedal)

– Jeg ønsker jevnlig kontakt med studentene. Derfor er jeg svært glad for å presentere Fatemeh og Line som mine studentmentorer. De skal gi meg innspill i tiden framover, sier Whittaker.

Mentorene kommer i tillegg til den allerede nære kontakten Whittaker har med studentdemokratiet gjennom Studentorganisasjonen i Agder (STA) og de ulike linjeforeningene.

Fatemeh Vaezi er kommunikasjonsstudent og en av rektors to nye studentmentorer. (Foto: Magnus Nødland Skogedal)

Fatemeh Vaezi er kommunikasjonsstudent og en av rektors to nye studentmentorer. (Foto: Magnus Nødland Skogedal)

Whittaker hadde studentmentorer som en av sine viktige saker i rektorvalgkampen våren 2019. I alt 26 studenter søkte på stillingene. De to mentorene skal arbeide ut fra hver sin campus.

På vegne av alle

Fatemeh Vaezi er opprinnelig fra Bærum, og studerer bachelor i kommunikasjon og medier ved Campus Kristiansand på andre året.

Hun har tidligere tatt et tre ulike årsstudier. Først i filosofi ved UiA, så freds- og konfliktstudier ved Bjørknes høyskole, og så i kulturhistorie ved Universitetet i Oslo. Hun har hatt diverse jobber ved siden av studiene og har vært engasjert i mye frivillig arbeid, både i studiene og utenom lærestedene.

– Alle studenter er ulike og har hver sine behov. Jeg vil være en som lytter til alle studenter, uavhengig av bakgrunn. Jeg vil være et bindeledd mellom mine medstudenter og rektor, og bidra å gjøre studenthverdagen bedre, både akademisk og sosialt, sier Vaezi.

En som sier fra

Line Ostad er sykepleierstudent på Campus Grimstad. Nå skal hun være studentmentor for UiA-rektor Sunniva Whittaker. (Foto: Magnus Nødland Skogedal)

Line Ostad er sykepleierstudent på Campus Grimstad. Nå skal hun være studentmentor for UiA-rektor Sunniva Whittaker. (Foto: Magnus Nødland Skogedal)

Line Ostad fra Grimstad går andre år i bachelor i sykepleie ved Campus Grimstad. Hun har tidligere tatt et årsstudium i spansk, vært politisk aktiv og har sittet i kommunestyret i Grimstad og vært vararepresentant i fylkestinget i Aust-Agder. Hun har også vært engasjert i student- og fagorganisasjoner.

– Jeg har mye erfaring med å si fra om ting, både gjennom jobb, i politikken og i studentlivet. Nå skal jeg være et talerør på vegne av alle studentene, sier Ostad.

Utvikle kunnskapsgrunnlag

Det første de to mentorene skal jobbe med er å utvikle et kunnskapsgrunnlag for hvordan studiehverdagen oppleves, spesielt for nye studenter. De vil også bli involvert i arbeidet med å bearbeide og videreutvikle UiAs strategi.

– Begge to er opptatt av studentenes velvære og psykiske helse. Det er et viktig område vi må jobbe spesielt med, sier Whittaker.

– Jeg håper at jeg kan bidra til å hjelpe studenter som sliter med ensomhet eller psykisk uhelse.  Jeg ser fram til å samle innspill fra ulike studentgrupper slik at vi kan gi rektor best mulig beslutningsgrunnlag, sier Ostad.

– Jeg er spent på å få se ting fra begge sider, både fra studentenes og fra ledelsen side. Hvis vi skal utvikle UiA videre må vi som mentorer også snakke om det UiA kan bli bedre på, sier Vaezi.