Få matglade og sunne barn

Det er målet til lærerstudentene på UiA. I faget mat og helse holdt de matsirkus for lokale skoleelever, som dro glade og mette fra universitetet.

Vinnerne: Sjørøver-studentene vant barnas hjerter.
Vinnerne: Sjørøver-studentene vant barnas hjerter. De ble kåret til beste brød, beste fiskerett og beste dessert.

– Vi ønsker å vise barna hvor godt sunn mat kan være, uten å mase om sunnheten. Maten skal smake godt. At den også er bra for kroppen skal være en selvfølge, sier Mette Dalane, universitetslektor ved UiA.

Studentene som arrangerte matsirkuset går fjerde og siste året på lærerutdanningen. Når de er ferdig, blir de lærere i grunnskolen, blant annet i faget mat og helse.

– Det viktigste for barna er at maten smaker godt. Derfor må lærerstudentene vite hvordan de lager velsmakende mat med sunne og naturlige råvarer, og hvordan de lærer kunnskapen bort til fremtidige elever, sier Dalane.

Suksess med sunne varianter

Studentene var delt inn i fire grupper og serverte fem forskjellige smaksprøver hver. Gruppene hadde vært sitt tema: jungel, eventyr, pirat og fotball.

Matglede: Skoleelevene fikk smake på 20 retter hver.

Mange barn vet veldig mye om hva som er sunt. Men matrettene som ble servert av studentene, var nye for de fleste. De små rettene forsvant fort.

– Vi ser at barna blir entusiastiske og liker den sunne maten. Den mest etterspurte oppskriften er en av fiskerettene, sier Dalane.

Underveis stemte elevene på den retten de likte best. Smaksløkene til voksne og barn er forskjellige. Konkurransen skal bevisstgjøre studentene på hvilke smaker barn liker.

Studentene skal også lære å lage mat fra bunnen av, uten bruk av hel- eller halvfabrikata. På denne måten lærer de også hvilke råvarer maten består av.

– Matvarer som ketchup, tacokrydder og majones er ganske enkelt å lage selv, men de fleste kjøper dette i butikken av gammel vane, sier Dalane.

En helhetlig matopplevelse

En klassisk problemstilling for mange foreldre er at barna ikke liker sunne ting som fisk eller brokkoli. Dalane mener det kan skyldes at middagen mangler en helhetlig matopplevelse.

– Mange familier sitter lenge ved matbordet i håp om at barna skal få i seg grønnsakene sine. Det kan være en kamp for både foreldre og barn, som ofte ender med at sunn mat gir barna negative assosiasjoner. sier Dalane.

I matsirkuset vektlegger de hele matopplevelsen, også det visuelle. Rettene hadde fått kreative navn, slik som smoothien «Tarzans styrkedrikk».

– Mange barn liker oppkuttede grønnsaker med dipp og supper laget av grønnsaker most med stavmikser. Overkokte gulrøtter og broccoli faller ikke alltid i like god smak. Måten man tilbereder maten på har mye å si for smaken, og at barna skal like det, sier Dalane.

Ikke gjør desserten forbudt

Studentgruppene har også laget dessert til elevene. Å bli glad i sunn mat handler også om at man ikke skambelegger det man har mest lyst på.

– Det er viktig at vi ikke gjør den usunne maten strengt forbudt, ellers kan barnas forhold til mat fort bli anstrengt. Det er lov til å kose seg en gang i blant, slik som i dag når det er sirkus, sier Dalane.

Hver gruppe laget fem matretter: en smoothie, grove brød (nistepakkebrød), en fiskerett, en kyllingrett og dessert.