Eyde frir til UiA

Nettverket NCE Eyde ser for seg økt samarbeid med Universitetet i Agder i tiden fremover.

Helene Falch Fladmark

Helene Falch Fladmark forteller om hvordan Eyde-nettverket jobber med å gjøre produksjonen smartere, med mindre bruk av ressurser.

I om lag ett år har NCE Eyde og UiA hatt ett kompetanseprosjekt hvor bedriftene i nettverket jobber tettere opp mot fagmiljøene på universitetet. Daglig leder i NCE Eyde Helene Falch Fladmark håper på økt samarbeid med UiA fremover.

– Vi har samarbeid om etter- og videreutdanning. Gjennom kompetanseprosjektet har vi jobbet med å gjøre utdanningene bedre tilpasset behovet i industrien, sier Fladmark.

Sikre konkurransekraft

Ingeniørkonferansen Sørlandet 2015

Helene Falch Fladmark på Ingeniørkonferansen Sørlandet 2015.

Hun besøkte Ingeniørkonferansen Sørlandet på campus Grimstad, hvor hun gjorde det klart at samarbeidet med universitetet er viktig, særlig i en tid preget av omstilling i bransjen.

– Vi er veldig positive til mer samarbeid med universitetet, sier Fladmark.

NCE Eyde jobber for å sikre konkurransekraften til bedrifter i prosessindustrien, også i overgangen til lavutslippssamfunnet. Nettverket vil dessuten styrke og utvikle nye verdikjeder rundt industrien.

Under begrepet «Eyde Brilliant Industry» ønsker nettverket å være med å øke tempoet på utvikling og utnyttelse av metoder som gjør industriproduksjon smartere, med lavere forbruk av ressurser og energi.

– Vi vil knekke koden for å lage fremtidens produkter med minst mulig sløsing, sier Fladmark.

UiAs rolle i regionen

Påtroppende rektor Frank Reichert setter pris på initiativet fra Eyde. Han mener det er svært viktig at UiA har en tydelig rolle i regionen, og et tett samarbeid med industri og næringsliv.

Nettopp denne rollen var tema da Reichert innledet Ingeniørkonferansen.

– Vår rolle er å sikre at regionen har en fremtid i en global kontekst, sa Reichert.

Han trakk frem hvordan universitetet har fått Senter for fremragende forskning (SFI) i Mekatronikk, samtidig som bedriftsklyngen NODE har blitt «Global Center of Expertice» (GCE). Nå skal «Mechantronics Innovation Lab» (MIL) bygger på campus Grimstad.

Leder for Norges forskningsråd, Arvid Hallén, har brukt begrepet Agdermodellen om det som nå skjer på Sørlandet, som kjennetegnes av en tydelig strategi fra universitetet, tydelige initiativer fra næringslivet og godt samspill med andre regionale aktører.

Frank Reichert

Påtroppende rektor Frank Reichert sier det er viktig med gode relasjoner til industri og næringsliv.

Trygve H. Espeland

Trygve H. Espeland fra ENSA fortalte om utvikling av båter for å komme ut til, og ikke minst opp i vindkraftanlegg til havs.

Verksdirektør Geir Ausland fra Elkem Solar

Verksdirektør Geir Ausland fra Elkem Solar forteller at mange i salen går rundt med deres produkter i lomma, ettersom det finnes i alle iPhone-telefoner i verden.

Tekst og foto: Morten Rosenvinge