Europaministeren holdt foredrag om urolige Europa

Statsråd Vidar Helgesen (H) foreleste om økonomisk krise og sikkerhetspolitisk uro for studenter og ansatte ved UiA.

Statsråd Vidar Helgesen.

Statsråd Vidar Helgesen (H) brukte rundt tre kvarter på foredrag og svar på spørsmål om situasjonen i Europa.

Instituttleder Anne Elisabeth Stie ønsket europaministeren velkommen til UiA.

Helgesen, som er statsråd med ansvar for EØS- og EU-saker og stabssjef ved Statsministerens kontor, ble invitert til UiA av Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.

- Det er godt å se at mange kommer for å høre. Det er slik at mellom 60 og 70 prosent av alle lokalpolitiske saker kommer fra EU-prosesser, så EU-spørsmålene er absolutt relevante i lokalvalgstider, innledet Helgesen foredraget han holdt ved UiA, torsdag 20. august.

Han berømte også UiA for å satse på et forskningsmiljø innen Europa-politikk, mens andre institusjoner legger ned sine.

Globalisering

I Helgesens foredrag var globalisering og hvordan den påvirker Norge et gjennomgående tema.

- Vi vil berøres av globaliseringen på en annen måte enn vi har vært vant med. Nå skal vi omstille oss til en fremtid som ikke er like sikker. Vi skal skrive et nytt norsk eventyr, og vet ikke hva det vil bringe, sa Helgesen.

Blant annet ble utfordringene som kommer med økt konkurranse fra andre deler av verden eksemplifisert.

- Den samme globale konkurransen som har sikret barna våre billige boblejakker, kommer til å gi dem økt konkurranse i arbeidslivet.

Han refererte til den svenske fremtidsforskeren Fredrik Häréns eksempel om hvorfor i all verden et internasjonalt selskap skulle ville ansette svenske studenter, når de kan få mer motiverte kandidater med samme kunnskapen fra Sri Lanka, som attpåtil snakker bedre engelsk og jobber for en brøkdel av prisen.

Vestens hegemoni er over

Helgesen understreket hvor viktig det er at Norge følger nøye med på avtalene som gjøres i EU.

- Vi påvirkes av EU-avtaler, men så lenge vi står utenfor, får vi ikke være med å diskutere. Vi må derfor jobbe hardt for å få ut informasjon fra disse diskusjonene, sa Helgesen og nevnte avtaleeksempler som den transatlantiske frihandelsavtalen mellom EU og USA (TTIP) og opprettelsene av europeiske unioner innen IKT og energi.

- Til tider får vi mer informasjon fra Washington enn fra Brüssel om hvordan det går i disse diskusjonene, sa Helgesen til humring blant tilhørerne.

Statsråden mener Norge har stor interesse av at Den Europeiske Unionen ikke går opp i limingen i disse usikre tidene.

- Jeg tror ikke konkurransen fra andre vinnere i verden er vår største utfordring. Vår største utfordring er at vi i Europa er omringet av globaliseringens tapere, spesielt i sør og øst. Vi er tjent med at resten av EU også blir vinnere.

Også temaer som den store folkevandringen fra Syria, Russlands fremstøt i Ukraina og Storbritannias rolle i unionen ble drøftet i auditoriet denne formiddagen.

Aktiv politikk?

Professor Jarle Trondal var en av dem som benyttet anledningen til å stille spørsmål til statsråden.

Professor Jarle Trondal leder forskningsgruppen European Integration And Governance ved UiA. Han benyttet muligheten til å stille Helgesen spørsmål om hvorvidt Norge har mulighet til å opponere mot avtalene vi berøres av.

- Du sa for eksempel at dere helst ikke tukler med EØS-avtalen fordi man neppe ville fått til en slik avtale i dag. Er vi redde, spurte Trondal.

- Alle regjeringer i de senere årene har vel sagt at de skal ha en aktiv Europa-politikk. Vi har i samarbeidsdokumentet vårt til og med sagt at vi skal være proaktive, svarte Helgesen med et smil.

- Så lenge vi står utenfor unionen må vi være politisk aktive tidligere i diskusjonene enn andre, la han til, uten å egentlig svare på hvor tøffe Norge er i forhandlingene.

Det var godt oppmøte i auditoriet da Helgesen holdt sitt foredrag. Naturligvis var Fakultet for Samfunnsvitenskap godt representert.

Tekst og foto: Øivind Eskedal