0
Hopp til hovedinnhold

EU-ekspert på lutt

Når EUs forskningsprogrammer ser seg om etter eksperter innen tidligmoderne strengemusikk, ser de til Agder og Robin Rolfhamre på UiA.

Robin Rolfhamre med lutt på plenen i Kristiansand, foto
EKSPERTEN: Robin André Rolfhamre er blant Europas fremste når det gjelder luttinstrumenter og - musikk i den tidlige moderne perioden mellom 1400 og 1700.

– Jeg hadde egentlig ikke sett for meg at jeg skulle bli ekspert slik som dette. Men nå har jeg vært det en gang, og det var veldig givende. Så dette gjør jeg gjerne igjen.

Det sier førsteamanuensis Robin André Rolfhamre ved UiAs institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk. Tidligere i vår gjennomførte han et grundig vurderingsarbeid på oppdrag av EU-kommisjonens åpne konkurranseprogram Marie Skłodowska-Curie actions (MSCA). Gjennom dette kan enkeltforskere søke om eksellens-midler til forskningsopphold ved Europas universiteter.

– Søknaden jeg var med og behandle gjaldt et ettårig musikkstipend ved Le Studium, et prestisjetungt institusjonssamarbeid i Loiredalen i Frankrike. Fokus var på for å utvikle et godt analyseverktøy i arbeidet med å få frem mer viten om musikk i renessansen.

En av få eksperter i Europa

At nettopp Robin Rolfhamre ble kontaktet da søknaden skulle vurderes, er egentlig ikke så vanskelig å se. Han hadde ekspertisen som trengtes – få i Europa vet mer enn han om og hvordan lutt-og strengeinstrumenter ble brukt, og musikkens sosiale funksjon, i den tidlige moderne perioden fra ca 1400 - 1700. Doktorgraden sin på nettopp dette temaet har han også tatt ved UiA – på samme fakultet som han arbeider ved i dag.

Se også: Folk på UiA: Robin Rolfhamre

– Musikk og konserter ble den gang brukt svært annerledes enn i dag. Slik vi kjenner det nå – med konserter fremført på et podium med et lydhørende publikum – foregikk det ikke. Musikkfremførelse var mye mer relasjonelt den gang, med en helt annen kontakt mellom utøver og publikum, forteller han.

– Publikum var langt mer deltakende underveis. Det hele var på mange måter et mye større samspill mellom musiker og publikum enn i dag, der opplevelsen ble felles og også kunne utvikle seg i ulike retninger underveis. Faktisk ser vi at mye av dette kommer tilbake igjen i dag, noe som er særdeles spennende synes jeg, sier han.

– Lærerikt å være med

Robin Rolfhamre forteller også at det har vært særdeles lærerikt å få være med og behandle en stipendsøknad på høyeste nivå i EU.

– Selve arbeidet tok omtrent to uker. Gjennom dette lærte jeg blant annet mye som jeg helt sikkert vil ta med meg når jeg skal sende søknader om forskningsmidler selv, sier Rolfhamre.

– Personlig var jeg mektig imponert over hvordan søkeren balanserte alt i søknaden. Det var en tydelig disposisjon, med god vektlegging av både kunnskap, logikk og fremførsel. Språket var også riktig, slik jeg så det, lagt på et nivå som paset de som skulle lese søknaden. Søknaden var også omfattende nok, men samtidig ikke lenger enn den trengte å være. I det hele tatt var den veldig bra, slik jeg så det.

Kan bli flere søknadsvurderinger

Førsteamanuensen på Fakultet for kunstfag utelukker ikke at han få flere forespørsler fra EU om å være ekspert på forskningssøknader.

– Det var som sagt veldig interessant og givende å være med nå. Foreløpig vet jeg at jeg er registrert i de aktuelle databasene i EU, så hvem vet? Skulle jeg bli spurt, er sannsynligheten stor for at jeg vil svare ja. Men vi får se, sier han.

Fire EU-evaluatorer UiA

Robin André Rolfhamre er den fjerde vitenskapelige tilsatte ved UiA som har fått oppdrag som søknadsvurderer i forskningsprosjekter i EU. Fra før av har professor Baltasar Enrique Beferull Lozano.

ved Fakultet for teknologi og realfag hatt slike oppdrag. Det samme har professorene Elling Bere og Mariann Fossum ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap.

Send studiet på mail