Etterlyser synlighet og samarbeid

Kommuner og næringsliv i regionen ønsker mer samarbeid med Universitetet i Agder, og oppfordrer samtidig UiA til å bli mer synlige.

Harald Danielsen

Arendals rådmann Harald Danielsen.

Inviterte aktører delte både ros, bekymringer og konstruktive innspill, under workshopen om regionens forventinger til universitetet.

Workshopen ble holdt i forbindelse med den pågående prosessen med å forme universitetet strategi. I april skal styret vedta tre satsingsområder og én visjon, og i juni skal man beslutte konkrete tiltak rettet mot satsingsområdene.

Etterlyser mer samspill med kommunene

Søgneordfører Astrid Hille har selv studert i Oslo og innrømmet at hun ikke kjenner UiA spesielt godt, men var glad for å få dele sine tanker og forventninger. Hun mener det er for lite samhandling mellom hennes kommune og universitetet.

– Det er litt på sykepleie og litt på etterutdanning, men ellers ikke mye. I det praktiske arbeidet merker vi lite til dere, sa hun.

Hun viste til arbeidet med sammenslåingen til en ny storkommune i Kristiansandsregionen, hvor man også nå trekker opp visjoner for fremtiden og mener universitetet bør se til dette.

Hun mener UiA bør gjøre prioriteringer for å kunne bli best på noe, og ba om at utdanninger og forskning må ha relevans og nytteverdi i forhold til behovene i regionen.

Arendals rådmann Harald Danielsen var bekymret for profesjonsutdanningene, som han mener har fått lide i prosessen med å bli et universitet med en akademisk profil. Han viste til intervjuer gjort i forbindelse med en masteroppgave, hvor nyutdannede lærere forteller at de gjerne skulle hatt mer praksis og at foreleserne som selv har vært lærere var de beste.

­– I overgangen fra lærerskole til universitet har det skjedd noe. Fakultetsorienteringen med fokus på faget, må ikke føre til at profesjonsutdanningene forsvinner, sa Danielsen.

Ungdom vet ikke om universitetet

Ramani Nordli er leder for ungdommens bystyre i Arendal, og var den yngste av de inviterte deltagerne som holdt hvert sitt innlegg. Hun kom imidlertid med klar melding:

– Jeg ville høre med andre i ungdommens bystyre og folk i klassen hva de mente jeg burde ta opp her, men den vanligste reaksjonen var «Finnes det et universitet i Agder?», sa hun.

Nordli går i første klasse på Tyholmen videregående skole. Jevnaldrende elever er opptatt av hvilke programfag de skal ta, og tenker foreløpig lite på videre studier.

– Dere må mere ut og treffe elever på tidligere tidspunkt, så både elever i ungdomsskoler og videregående blir kjent med UiA, var Nordlis oppfordring.

Sykehuset ønsker mer samarbeid

Også fagdirektør ved Sørlandet sykehus (SSHF), Per Engstrand, mener universitetet er for lite synlig. SSHF er det sykehuset utenfor universitetssykehusene hvor det forskes mest, og sykehuset produserer om lag ti doktorgrader i året.

Engstrand var klar på at sykehuset ønsker et tettere samarbeid.

– Vi har våre samarbeidsarenaer i dag, men ser for oss tettere samarbeid med universitetet fremover, gjerne gjennom konkrete forskningsprosjekter, sa Engstrand.

Sørlandet sykehus har også nylig vært gjennom en strategiprosess lik den universitetet er i nå. Sykehuset har valgt ut seks satsingsområder som prioriteres når midler skal fordeles.

– Poenget med vår strategiplan er at det skal være et aktivt dokument, ikke bare noe som trekkes fram i taler. Etter at planen var klar i fjor brukes den nå i arbeidet med 26 ulike handlingsplaner for hvordan vi skal drive sykehuset, sa Engstrand.

- Nyttig med kritiske venner

Universitetet ble utfordret under workshopen i Grimstad, men fikk samtidig skryt for initiativet med å involvere andre aktører i regionen. Rektor ved UiA, Frank Reichert, er glad universitetet har kritiske venner.

– Jeg er glad for ærlige innspill og at både kommuner og næringsliv er tydelige på hva de forventer av oss. Å ha kritiske venner hjelper oss til å bli bedre. Den ærligheten var meningen med workshopen, og det fikk vi. Det er ikke bare nyttig, men helt nødvendig for at vi kan utvikle oss og skape et godt samspill, sier Reichert.

Han ble overasket over at en del skoleelever ikke vet om Universitetet i Agder.

– Det var sjokkerende for meg og en påminnelse om at vi må komme oss mer ut. Det er ikke bare nyttig for oss, men også nyttig for elevene å kjenne til oss, sier Reichert.

Presentasjoner fra dagens workshop

• Fagdirektør ved Sørlandet sykehus (SSHF), Per Engstrand:
  • Ordfører i Søgne, Astrid Hille:
  • Avdelingsdirektør Agder Energi, Unni Farestveit:

Gi dine innspill til strategiprosessen

Tekst og foto: Morten Rosenvinge