– Et studium for de som ikke kan la være å lage musikk

Rakel Nystabakk, Andreas Waaler Røshol og Alf Henrik Spilde Vaksdal er glade for at de har satset på å studere elektronisk musikk på Universitetet i Agder. Fra høsten kan nye studenter velge laptop som hovedinstrument også i faglærerutdanningen.

Rakel Nystabakk, en av de få kvinnelige studentene på laptop-studiet, oppfordrer alle jenter som er nysgjerrige på studiet til å søke. (Foto: Stina Grønbech)

– Har du driv og vil bruke data som verktøy for å skape musikk, er dette den perfekte linja, sier Alf Henrik Spilde Vaksdal.

Han går siste året på master i utøvende rytmisk musikk på Universitet i Agder (UiA), med laptop som hovedinstrument. Det samme gjør Andreas Waaler Røshol, mens Rakel Nystabakk går siste året på bachelor.

– Jeg vil anbefale laptop-studiet til alle som ikke kan la være å lage musikk. Studiet er unikt i Norge, sier Waaler Røshol.

UiA er det eneste universitetet i Norge som tilbyr laptop som hovedinstrument, og lar studentene jobbe spesielt med elektronisk musikk.

Alf Henrik Spilde Vaksdal beskriver miljøet blant rytmisk-studentene på UiA som unikt. (Foto: Jorun Larsen)

– En del tror de må gå på dyre privatskoler for å jobbe med elektronisk musikk, men det er feil. Ved UiA er det fokus på tekniske ferdigheter, men også på selve refleksjonsbiten. En ting er hva du gjør rent teknisk, men en må også klare å reflektere over hvordan og hvorfor, sier Waaler Røshol.

Studentene understreker at motivasjonen er det viktigste for de som vurderer å søke, teknikken lærer de underveis.

– Selv hadde jeg jobbet mest i studio og som tekniker i teater da jeg søkte hit. For meg som vil jobbe med teatermusikk, er det nyttig å lære teknikken slik at jeg kan lage musikken selv, sier Nystabakk.

Andreas Waaler Røshol mener han har noen av verdens beste lærere på laptop-studiet. (Foto: Simen Løvgren)

Dominerende posisjon i musikkbransjen

På laptop-studiet kan studentene utvikle seg som teknikere, produsenter og utøvende musikere. Fra høsten tilbyr universitetet for første gang laptop som hovedinstrument i bachelorprogrammet faglærerutdanningen i musikk. I tillegg tilbys laptop som bi-instrument på alle de utøvende bachelorstudiene.

– Elektronisk musikk har en dominerende posisjon i musikkmarkedet, og vi utvider vårt tilbud for å tilby både studenter og bransjen viktig kompetanse, sier Erik Gunvaldsen, instituttleder ved Institutt for rytmisk musikk ved UiA.

Erik Gunvaldsen, instituttleder ved Institutt for rytmisk musikk ved Universitetet i Agder.

Samspill, komposisjon, programmering og musikkproduksjon står sentralt i det fremtidsrettede studiet.

– Med laptop som hovedinstrument arbeider du spesielt med musikkteknologi og elektronisk musikk. Studiet gir et solid grunnlag for fortsatt læring i et fagfelt som stadig utvikler seg, sier Gunvaldsen.

Skryter av studiemiljøet

Studentene trekker frem det unike miljøet som er det beste med å studere laptop på UiA.

– Vi har noen av verdens beste lærere, og er omgitt av unge lovende medstudenter. I miljøet oppstår interessante synergieffekter der man finner ut hva en er god på og hvordan en kan samarbeide med andre, sier Waaler Røshol.

– Vi har også supre fasiliteter med topp utstyr som er bygd opp av proffe studioteknikere. Jeg har satt stor pris på studioene som jeg har brukt til innspilling, for eksempel, sier Nystabakk.

Hun er en av få kvinnelige musikere på laptop-studiet.

– Jeg tror det er færre kvinnelige studenter på studiet fordi det er mangel på kvinnelige forbilder i bransjen. De fleste kvinnelige musikere jobber med elektroniske verktøy, men det kommer kanskje ikke så tydelig frem i media. Så lenge det er flest gutter på studiet, er det automatisk flest gutter å se opp til. Derfor trenger vi både flere kvinnelige lærere og studenter, mener Nystabakk.

Hun oppfordrer alle jenter som er nysgjerrige på studiet til å søke.

– Det er bare å prøve! Jeg hadde selv ikke jobbet i så mange år med datamusikk da jeg startet på studiet. Nå tør jeg mye mer.

For deg som vil søke, er søknadsfristen 15. april.  Les mer om studiet her og her.