– Et privilegium å være del av dette miljøet

Anneli Drecker og Torun Eriksen bidrar med erfaringer fra artistlivet i sine nye jobber som vokallærere på Institutt for rytmisk musikk. Samtidig har de mye å lære av studentene.

Anneli Drecker og Torun Eriksen.
Anneli Drecker og Torun Eriksen er nyansatte som førsteamanuensiser i sang på Institutt for rytmisk på UiA.

– Noen ganger føles det som at jeg står med en flosshatt og skal trylle frem noe for studentene, sier Anneli Drecker og ler hjertelig.

Hun kan se tilbake på en 30 år lang artistkarriere etter gjennombruddet med Bel Canto, samarbeid med band som Røyksopp og a-ha og fire soloalbum. Likevel var det litt skummelt å gå inn rollen som vokallærer på Universitet i Agder (UiA).

– Jeg er jo selvlært og har aldri søkt en jobb i hele mitt voksne liv. Derfor var dette både en morsom og skummel utfordring, sier hun.

Drecker er nå fast ansatt i en 50 prosent-stilling som førsteamanuensis i sang i vokal- og låtskriverseksjonen på Institutt for rytmisk musikk. Det samme er Torun Eriksen. Hun gav ut sitt debutalbum i 2003 og jobber nå med sitt sjette album. Siden 2008 har hun vært timelærer i sang på UiA ved siden av virket som jazzartist.

– Når muligheten for fast stilling dukket opp, var det ikke noe å lure på. For meg er dette drømmejobben. Jeg stortrives med kombinasjonen av undervisning, turnevirksomhet og låtskriving, sier Eriksen.

Bransjekunnskap og identitetsbygging

Som vokallærere vil ikke Anneli Drecker og Torun Eriksen bare lære bort sangteknikk. De ønsker også å forberede fremtidens musikere på utfordringene de kan møte i musikkindustrien.

– Jeg deler gjerne av min bransjeerfaring. Det kan være å gi råd til kvinnelige utøvere om heller å si «jeg tenker» enn «jeg føler». Eller å tipse om å sette ut arbeidsoppgaver som før falt på plateselskapet, som booking, promo og markedsføring. Skal en gjøre alt selv, forsvinner mye av tiden til å være artist og låtskriver, sier Drecker.

Å hjelpe studentene med å finne sitt musikalske uttrykk er også sentralt.

– Målet mitt er at hver eneste student skal bli bedre kjent med seg selv. Det handler om å bli trygg på hva man kan og vil. Da har man grunnlaget for å lykkes som musiker uansett om ambisjonen er å undervise i kulturskolen eller å bli artist, sier Eriksen.

Anneli Drecker er også kunststipendiat på Universitetet i Tromsø, der hun forsker på tradisjonelle stemmeteknikker som joik, strupesang og jodling. Å utforske hva stemmen er i stand til, gjør hun også når hun underviser.

– I mine timer er det lov å kauke og være crazy. Studenter som vil, får virkelig bruke kraften i stemmen, og for noen er det en berikelse. Jeg spøker med at studentene pleier å være litt glad og litt forvirret når timen er over, sier Drecker.

Kunnskapsutveksling med studentene

Begge beskriver det som et privilegium å være del av et sterkt fagmiljø med et musikalsk mangfold som favner alt fra trommeteknikk til laptop-studier. De setter også stor pris på studentene, og hva de lærer av dem.

– Studentene har pågangsmot, viljestyrke og talent. Jeg er en sanglærer som synger selv, og studentene bidrar til at jeg reflekterer mer over hvordan jeg arbeider rent teknisk og hvorfor. Det lærer jeg mye av, sier Drecker.

Torun Eriksen beskriver et fagfelt i kontinuerlig bevegelse.

– Vi som underviser, sitter på kompetanse og erfaring – ikke på sannheten eller de eneste riktige svarene. Vi lærer av hverandre. Jeg beundrer og blir inspirert av studentenes pågangsmot og ureddhet, sier Eriksen.

Hun setter ekstra stor pris på intensiteten som oppstår i en undervisningstime når alt klaffer.

–  De aller beste øyeblikkene oppstår når studentene opplever noe nytt ved seg selv, eller får en aha-opplevelse. Å se det skje foran seg, er sterkt.

Torun Eriksen

• Jazzmusiker, debuterte med platen «Glittercard» på Jazzland Recordings i 2003.
  • Utdannet ved NISS (Nordisk Institutt for Scene og Studio).
  • Er adjunkt med opprykk i engelsk og nordisk fra Universitetet i Oslo.
  • Har gitt ut fem soloalbum. Slipper sitt sjette album våren 2018.
  • Ansatt i 50 prosent stilling som vokallærer ved Institutt for rytmisk på UiA.

Anneli Drecker

• Var med på å danne gruppen Bel Canto i Tromsø i 1985. Gruppen vant Spellemannprisen tre ganger.
  • Har samarbeidet med Röyksopp og a-ha.
  • Har gitt ut fire soloalbum.
  • Ansatt i 50 prosent stilling som vokallærer ved Institutt for rytmisk på UiA.
  • Kunststipendiat på Universitetet i Tromsø.