0
Hopp til hovedinnhold

Et fløytemiljø av de sjeldne

Et av Norges største og beste fløytemiljøer finner vi på Universitetet i Agder. Denne uken drar fløyteensemblet til London for å holde kirkekonsert.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Carina Nordli Krøger

STORTRIVES: Carina Nordli Krøger (foran) er en av studentene som er en del av UiAs fløytemiljø og fløyteensemble.

På programmet i London står blant annet et verk som er spesialskrevet for fløyteensemblet. Et par uker senere skal de spille inn en ny CD – med julemusikk.

– Vi må være såpass tidlig ute for å få alt klart til jul, sier Carina Nordli Krøger, fløytestudent på andre året. Hun flyttet hit fra Oslo fordi hun hadde hørt mange lovord om studiet og miljøet her.

– Ett av de største i landet, legger førstelektor Jørn Schau stolt til. - Det er ingen institusjon som har et tilsvarende fløyteensemble som det vi har.

Populære fløytister

Fløyteensemblet har holdt konserter på internasjonale festivaler, vært på turneer i utlandet og spilt med noen av de fremste internasjonale fløytesolistene. Jørn Schau har hatt mye gjesteundervisning i Tyskland, Polen og Frankrike, og følgelig fått et godt kontaktnett. Turneene og deltakelsen ensemblet har hatt under internasjonale festivaler er et eksempel på hvordan dette nettverket kommer studentene til gode.

Plateinnspillinger er heller ikke noe nytt. Ensemblets siste plate, From Norway, presenterer norske verkdedikasjoner. Anmelderen Trond Eriksen i avisa Smaalenene skrev følgende:

"

"Den myke velklang når 16 fløytister av dette slaget presenterer en ytterst lyttervennlig plate med ny norsk musikk sitter man igjen med en følelse av å ha opplevd noe vakkert … Her har både komponister og utøvere truffet blink. Dette er ensemblemusikk av høy klasse".

"
Førstelektor Jørn Schau

Førstelektor Jørn Schau er stolt over hva de har fått til med fløytemiljøet på UiA

Utdanner gode formidlere

Jørn Schau er opptatt av kommunikasjon og formidling av musikk, og mulighetene som i dag finnes innen både det frie- og institusjonelle musikkfeltet. Det å være musikkarbeider er ikke bare begrenset til å være ansatt ved en institusjon eller i et orkester. Mulighetene er mange.

–Hvis noen får jobb i orkester eller gjør det veldig bra på et prøvespill så er det hyggelig, men det er like viktig å ha som mål å jobbe i en lokal kulturskole, i det frivillige musikklivet, være korpsdirigent eller musikklærer i en grunnskole, sier Schau.

Han mener at studentene skal betraktes som unge profesjonelle. De skal lære seg å ta ansvar og levere skikkelig, uansett hvilke greiner av musikklivet de måtte sikte seg inn mot.

Det profesjonelle klassiske musikklivet med KSO og Kilden har hatt en rivende utvikling. Resultatet av satsingen har gitt nye muligheter for den klassiske musikken på Sørlandet. UiA har praksisordninger som sikrer utøvende masterstudenter muligheter for medvirkning profesjonelt. Fløytestudenter har vært solister med symfoniorkesteret opp gjennom årene, og flere har vært leid inn som vikarer.

Les mer om studiene innen utøvende klassisk musikk:

Tekst og foto: Olav Breen