Enhjørninger, drager og musikkstudenter i sangforestilling

”Chants d’Auvergne” heter forestillingen som elever fra videregående skoler på Agder fikk oppleve under «Åpen dag» på Campus Kristiansand.

Av Marthe Melheim (tekst) og Denise Andersen (foto)

Fra forestillingen ”Chants d’Auvergne"
Fra forestillingen ”Chants d’Auvergne". Foto: Denise Andersen

Det er studenter ved bachelorstudiet i musikkformidling som har laget syngespillet.

— Målet er å vise hvilken fantastisk mulighet det er å velge musikkformidling. Vi er utøvere som har en fot i klassisk og en fot i rytmisk leir. Dette gjenspeiles i prosjektene vi har gjennom året, sier studentene.

Studenter og guttekor på gammelfransk

Forestillingen Chants d’Auvergne er franske folketoner fra Auvergne, samlet inn og arrangert av Joseph Canteloube. Studentene har gjort musikken om til sitt eget, men beholdt teksten på gammelfransk, oksitansk.

Forestillingen er sydd sammen med tanke på Kristiansand domkirkes guttekor, og guttene har bidratt med å lage regi.

— Det jeg liker er at vi har kreative, frie tøyler til å forme innholdet slik vi vil, det er det som er gøy med musikkformidling, sier student Fredrik Træland.

Musikkformidling er et ensemblestudie hvor studentene samarbeider på tvers av sjangre. I 2015 begynte 11 studenter på bachelor i musikkformidling ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk, og i fjor ble syv nye studenter tatt opp.

Bacheloren innebærer å lage konserter for og med publikum, og handler om å ta konserten dit folk er og utfordre de rammene en vanlig konsert har.

Fra forestillingen ”Chants d’Auvergne”

Fra forestillingen ”Chants d’Auvergne”. Foto: Denise Andersen

Samarbeid med eksterne

En del av studentenes prosjekter handler om å samarbeide med eksterne aktører. Til denne forestillingen er kostymene og endel av rekvisittene lånt fra Rosegården teaterhus og kostymeansvarlig Guri Paulsen.

Andre eksterne aktører er:

— Å studere musikkformidling handler om konsertproduksjon, fra første idé og frem til konsertens visning, og studentene tar del i alle sider av prosessen, sier Randi Margrethe Eidsaa, førsteamanuensis og studiekoordinator for Musikkformidling.