0
Hopp til hovedinnhold

En påståelig multikunstner

Magne Furuholmen har brukt påståeligheten, rastløsheten og ureddheten som ressurser i sitt brede kunstnervirke. Den nye æresdoktoren ved Universitetet i Agder oppfordrer studentene til å gjøre det samme. 

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Magne Furoholmen foran NRK-team. Foto
Magne Furuholmen, ny æresdoktor ved Universitetet i Agder, holdt foredrag på Universitetet i Agder tirsdag 28. november. Han fortalte blant annet om Imprints, skulpturparken han har laget på Fornebu. Foto: Ingrid Anthonsen

– Det beste rådet fikk jeg fra salige Kjell Nupen. Han så meg da jeg frustrert prøvde å komme bort fra a-ha-Magne-stempelet og nå ut som bildekunstner. Han sa: «Jobb på, gi gass og til slutt kommer de ikke forbi deg», sier Magne Furuholmen.

Magne Furuholmen. Foto

Han hadde et årelangt samarbeid med avdøde Kjell Nupen gjennom nasjonale og internasjonale prosjekter.

– Er det ditt beste råd til unge kunstnere?

– Ja. Påståeligheten er veldig viktig. Det er viktig å tørre å jobbe med ulike kunstuttrykk, prøve noe nytt og tørre å feile. Å gjøre feil er en stor del av det å lykkes. Hvor galt kan det gå? sier Furuholmen.

– Hva betyr det for deg å bli utnevnt til æresdoktor ved Universitetet i Agder?

– Det er stort å bli sett og hørt. Jeg opplever det som en anerkjennelse for et virke der jeg har tatt stor risiko og utfordret meg selv. For meg har det å jobbe tverrfaglig vært en nærende mulighet til å se egne ideer fra ulike vinkler.

Spillerommet mellom praksisene

Magne Furuholmen og Karl Oluf Wennerberg. Foto

Magne Furuholmen og Karl Oluf Wennerberg har jobbet sammen i a-ha. Tirsdag var det duket for åpent kunstnermøte mellom dem på UiA. Foto: Ingrid Anthonsen

På tirsdag fikk en full sal på Universitetet i Agder (UiA) høre Magne Furuholmen i samtale med Karl Oluf Wennerberg, førsteamanuensis ved Institutt for rytmisk musikk. De to er gamle kolleger. Wennerberg var a-ha sin faste trommeslager gjennom mange år.

– Magne er uredd og har en egen evne til å utnytte det fulle potensialet i hvert prosjekt han går inn i. Det viktigste han har lært meg er å tørre å legge alt i musikken, sier Wennerberg.

Som keyboardist har Furuholmen gjennom 30 år utmerket seg i norsk og internasjonalt musikkliv, og står bak flere av de mest kjente a-ha-låtene.
Furuholmen debuterte som billedkunstner og skulptør i 1989. Som billedkunstner arbeider han med malerier, grafikk, keramikk, glass, lyd og installasjoner. Selv setter han stor pris på spillerommet mellom de ulike kunstneriske praksisene.

– Det ligger en stor frihet der. Spesielt for en rastløs type som meg som er redd for å stivne i et ensidig uttrykk, sier Furuholmen. 

Banebrytende og grenseoverskridende

Marit Wergeland Yates. Foto

Marit Wergeland-Yates, dekan ved Fakultet for kunstfag, tror Furuholmens kompetanse kan binde sammen flere av fakultetets fag og institutter.

Marit Wergeland-Yates, dekan ved Fakultet for kunstfag, er stolt over at Furuholmen har takket ja til æresdoktorat ved UiA.

– Furuholmen er banebrytende og kunstnerisk grenseoverskridende. Hans kvaliteter innen musikk og bildende kunst, hans brede erfaring og store nettverk gjør ham til en inspirasjon for studenter og ansatte. Kompetansen hans kan binde sammen flere av fakultetets fag og institutter, sier Wergeland-Yates.

Kongen utnevnte i 2012 Magne Furuholmen til ridder av 1. Klasse av St. Olavs Orden, han er styreleder for Festspillene i Bergen, styremedlem i HM Dronning Sonjas internasjonale grafikk-stiftelse, og i Snøhetta Brand Design. Furuholmens ferskeste tittel, æresdoktor ved Universitetet i Agder, feires videre på universitetets jubileumsfeiring i Kilden.