Elevdagen inspirerer til høyere utdanning

Torsdag 28. november arrangerte Fakultet for samfunnsvitenskap Elevdagen, som er en del av Eilert Sundt-Prisen. Elevdagen løfter fram studier innen samfunnsfag, og skal inspirere elever fra videregående skole til å bli med i konkurransen om prisen.

Fra fjorårets elevdag, foto fra vrimlehallen

Eilert Sundt-Prisen er en ungdomsforskerpris for elever i videregående skole i Aust- og Vest-Agder. Prisen deles ut på vårparten, og i år er det 10-årsjubileum.

– Det er viktig for oss å treffe elevene, derfor prioriterer vi temaer som er aktuelle på deres studieretning og har foredragsholdere som engasjerer, sier Anne Ryen, professor på Institutt for sosiologi og sosialt arbeid og leder av Eilert Sundt-prisen.

Årets foredrag har temaene:

• Psykologi og sosialkunnskap
  • Sosiologi og sosialantropologi
  • Politikk, religion og menneskerettigheter
  • Sosiologi, sosialantropologi og samfunnsgeografi

Elevdagen skal bidra til FNs bærekraftsmål nr. 4: God utdanning. I fjor deltok 700 elever, og tallene viser at det blir like mange i år. Elevdagen åpnes av Gøril Hannås, viserektor for samfunnskontakt og nyskaping.

Bli kjent med UiA og høyere utdanning

Elevdagen skal bidra til at elevene blir kjent med UiA og la dem føle at overgangen fra videregående skole til UiA er overkommelig. De får se kantina, vrimlehallen og auditoriene, og det kan inspirere elever som har tenkt at studier aldri har vært noe for dem, er det likevel. Når lektorene deres er tilstede føles det også trygt.

– Det er gøy når bussene stopper utenfor og vrimlehallen er full av elever. Hvis det er kantina som frister, så er det bare fint, sier Ryen.

Lektoren melder på hele klassen, for dette skal være som gjesteforelesninger, og er godt koordinert med studieretningen til elevene. Eilert Sundt-dagen er først og fremst tenkt for elever som går siste år på videregående skole, men har blitt så attraktivt at noen lektorer også kommer med klasser fra 1. og 2. trinn.

Anne Ryen, profilbilde

– Da har vi truffet, sier Anne Ryen fornøyd.

De siste årene har programmet vist hvor internasjonal campusen er.

– Vi har en stab som både er dyktig og internasjonal. Det er viktig, for elevene fra videregående skole kommer fra hele verden, sier Ryen.

Foreleserne, som alle er forskere, Ph.D- og masterstudenter ved Fakultet for samfunnsvitenskap, skal fokusere på elevene når de har foredrag. De må fortelle både om innhold og om metodikk i egen forskning.  Hvordan de kom fram til resultatet. Flere forelesere har fått positiv respons fra elever som spurte:

– Kan jeg også studere her?, og ville vite mer etterpå.

Lektorer har også hatt nytte av forelesningene og metodikk, og brukt det i undervisningen senere.

Eilert Sundt-Prisen gir erfaring

Elever som ønsker å være med i konkurransen om Eilert Sundt-Prisen sender inn en empirisk forskningsoppgave der lektoren deres har vært veileder. Oppgavene blir vurdert av en egen jury, som nominerer de tre beste. Premiene er på 10.000, 5.000 og 3.000 kroner. I fjor kom det inn 60 oppgaver.

Vinnerne holder foredrag over oppgaven både på prisutdelingen, og på neste års Elevdag. Har de flyttet, kommer lektoren deres.

– Jeg synes elevene er knalldyktige foredragsholdere, og dette kommer rett inn på CVen deres, sier Ryen.

Elever som har deltatt har vært fornøyd med at de har gjort en ekstra innsats. De har fått en forsmak på hva det vil si å studere, og vet mer om hvordan de skal gå fram når de skal skrive oppgaver senere.

Prisutdeler i fjor var professor emeritus Ernst Håkon Jahr, tidligere prisutdelere har vært stortingspolitikere fra Agder.

– De skal også snakke til elevene, ikke til oss, og det har de gjort, sier hun.

Godt samarbeid

Både forelesere og lektorer i samarbeidsutvalget håndplukkes. Lektorene kommer fra videregående skoler i begge fylkene: Mandal, Arendal, KKG, Vågsbygd og Dahlske i Grimstad.

– Det er fantastiske lektorer som sitter i samarbeidsutvalget og planlegger dette sammen med oss. Det har vært et godt og målrettet prosjekt helt fra starten, sier Ryen.

Lektorene kommer med klare tilbakemeldinger i etterkant av arrangementene, noe som har bidratt til en god utvikling av Elevdagen og Eilert Sundt-prisen.

– Det er viktig for oss å ha et godt samarbeid med rektoratet, for UiA skal legge vekt på å ha god kontakt og jobbe sammen med resten av Agder. Eilert Sundt-prisen er et godt eksempel på dette, fordi det inkluderer alle videregående skoler i begge Agder-fylkene, sier Anne Ryen.

– Det er gøy å jobbe med dette når fakultetet og rektoratet er så positive. Vi føler at vi trekker i samme retning og at de setter pris på arbeidet, sier Ryen.

Forskerne som holder foredrag er gode markedsførere av UiA og fakultetets institutt og studier. De får ikke betalt, men at de deltar mener Ryen viser at de ser at dette handler om å heve utdanningsnivået i Agder. Andelen som tar høyere utdanning har vært lavere her enn ellers i landet.

– Vi vil løfte denne andelen og det kan vi gjøre ved å markedsføre UiA og fakultetets ulike studier. Dette lykkes kun gjennom et godt samarbeid med fylkesskolesjefene som finansierer Ungdomsforskerprisen, fakultetet, UiAs ledelse og ikke minst rektorer og lektorer i Agders videregående skoler. Nøkkelen ligger i godt samarbeid, innsikt og en stor dose entusiasme, avslutter hun.