Lars Sutterud imponerte publikum under sin eksamenskonsert på trombone.

Eksamen på åpen scene

Det er mange måter å ha eksamen på. I løpet av ti hektiske dager i mai og juni presenterte kunstfagstudentene over hundre konserter, forestillinger og utstillinger på hele seks scener. Det ble en stor festival av slikt.

- Vi er utrolig fornøyde med årets festival. Visjonen med festivalen er å gi studentene våre en fin ramme rundt eksamen og vise byens befolkning det høye nivået som studentene holder, sier prosjektleder for eksamensfestivalen, Øystein Nerland Flemmen.

Høyt nivå

Årets eksamensfestival var den tredje i rekken, og det var enormt stor variasjon i uttrykksformene. Mens de klassiske studentene spilte Mozart og Beethoven i Sigurd Køhns hus på campus, var lydnivået adskillig desibel høyere på Aladdin BLÅ og på Kick Nattklubb & Scene i Kristiansand sentrum.

- Det var knallgod stemning både blant publikum og studentene som holdt eksamenskonsert. På enkelte konserter var det kø for å komme inn, sier Flemmen.

Jens Nyhus fra Hamar var en av årets masterstudenter som holdt eksamenskonsert. Nyhus har spilt trommer i 14 år og fremførte originallåter på Kick sammen med bandet BEHOP.

Jens Nyland fra Hamar var en av årets masterstudenter som holdt eksamenskonsert. Nyland har spilt trommer i 14 år og fremførte originallåter på Kick sammen med bandet BEHOP.

- Det var utrolig gøy å spille for et publikum, og jeg fikk gode tilbakemeldinger fra sensor etter konserten, sier Nyland.

- Jeg fikk med meg en del konserter selv i år, og synes generelt at nivået er veldig høyt. Og så må jeg legge til at det er veldig kult at Fakultet for kunstfag har laget en festival og et skikkelig proft opplegg rundt eksamenskonsertene. Planen fremover blir å spille mest mulig rundt omkring i landet, og prøve å komme meg ut på markedet.

BEHOP spilte sammen med Jens Nyhus på Kick Nattklubb & Scene

BEHOP spilte sammen med Jens Nyhus på Kick Nattklubb & Scene.

Fiolinist Kristiane Valborgland fremførte klassiske toner av Moozart og Beethoven.

Kunst og installasjoner

På Kilden teater fremførte dramastudentene teaterforestillinger, mens kunst- og håndverksstudentene viste frem kunst og installasjoner på Trafi-popup, Samsen og Campus Gimlemoen.

I Vilhelm Krags hall på Gimlemoen var det flere utstillinger. En av dem stod årsstudentene på i kunst og håndverk for. De hadde utforsket et område innenfor kunst- og håndverksfaget. Studentene gikk til verks på mange måter, og det ble en svært så variert utstilling.

Anna Frida Zubkava tok utgangspunkt i den danske designeren Arne Jacobsens stol «Egget» og ønsket å formgi et bevegelig objekt i denne stilen. Resultatet ble en eggformet stol som skal henges i taket – laget i kryssfiner. For å få det til måtte hun sette seg inn dataprogrammet Autocad!

Anna Frida Zubkava tok utgangspunkt i den danske designeren Arne Jacobsens stol «Egget» og ønsket å formgi et bevegelig objekt i denne stilen. Resultatet ble en eggformet stol som skal henges i taket – laget i kryssfiner. For å få det til måtte hun sette seg inn dataprogrammet Autocad.

Eli Linea Svalastog ønsket å undersøke hvordan de naturlige egenfargene i de ulike tresortene kunne brukes til å komponere et bilde – laget ved hjelp av tradisjonelle snekkerfagsteknikker. Hun prøvde mange ulike teknikker før hun endte opp med et tremosaikkbilde.

Eli Linea Svalastog ønsket å undersøke hvordan de naturlige egenfargene i de ulike tresortene kunne brukes til å komponere et bilde – laget ved hjelp av tradisjonelle snekkerfagsteknikker. Hun prøvde mange ulike teknikker før hun endte opp med et tremosaikk-bilde.

Tekst: Yvonne Kerlefsen
Foto: Olav Breen