Effektivt nettkurs for nye studenter

UiA har utviklet nettkurset Digitale ferdigheter for å hjelpe nye studenter til å jobbe og lære effektivt og trygt.

Mauricio Omar Cifuentes og Martin Gaustad.

Mauricio Omar Cifuentes og Martin Gaustad.

– Vi kaller ofte ungdom i dag for digitalt innfødte, men de har ikke alltid så mye kompetanse som vi tror. De trenger veiledning blant annet om fornuftig bruk i sosiale medier, personvern, nettroll, sikkerhet og å gjøre gode vurderinger når de skal jobbe digitalt, sier Martin Gaustad, rådgiver på IT-avdelingen på UiA.

Nå har Mediesenteret på UiA utviklet det nettbaserte kurset Digitale ferdigheter, som skal gi ferske studenter informasjon og hjelp som man vet at de trenger.

Gå til nettkurset Digitale ferdigheter

Kursets innhold

Digitale ferdigheter bygger på syv moduler:

• Teknologiens påvirkning på samfunnet
  • Teknologisk grunnstruktur ved UiA
  • IT-sikkerhet og nettverk
  • Informasjonskompetanse
  • Sosiale medier
  • Samhandling og tekstbehandling
  • Bilde, video og lyd

Til sammen er det 47 korte videoer som gir informasjon. I kurset får studenter alt fra gode råd og faglig påfyll til enkle bruksanvisninger, presentert på video og omtale. Det er lett og raskt å få med seg.

– Siden kurset ble lansert har det vært 1340 avspillinger, det synes vi er bra i lanseringsfasen. De mest populære videoene er Sikkerhet, Hvordan søke i biblioteket og Samhandling, sier Mauricio Omar Cifuentes, fagansvarlig på IT-avdelingen. Kurset ble lansert i slutten av februar, og er åpent. Det videreutvikles, for digitale endringer skjer raskt.

Hjelp i studiehverdagen

Kurset kan bidra til en mer effektiv studiehverdag. Studentene ser blant annet hvordan de skal sette opp en oppgave korrekt, og hvordan de kan lage en innholdsfortegnelse på noen få klikk. De ser hvordan de skal lage passord, jobbe trygt og samarbeide i skyen. De får hjelp når de trenger det, uavhengig av tid og sted. Å gå til skranken og stå i kø er ikke nødvendig. Det avlaster også IT-hjelp.

Arbeidet med å utvikle kurset startet da professor Øystein Sæbø så at det var behov slik opplæring for nye studenter. Det ble opprettet et pilotprosjekt med deltakere fra flere faglige miljøer, som definerte fagområdene. Styret innvilget ressurser og Mediesenteret på UiA har brukt ett år på å utvikle det.