Dørum nominert til Sørlandets litteraturpris

Historieprofessor Knut Dørum og arkeolog Eirin Holberg er nominert til Sørlandets litteraturpris i avdelingen for sakprosa, for første bind av Arendals historie: "Arendal før kjøpstaden, fram til 1723" .

– Arendal er indrefileten i norsk byhistorie, sier Knut Dørum. Sammen med arkeolog Eirin Holberg har han skrevet Arendals historie fra istid til 1723. Boken er nominert til Sørlandets litteraturpris 2019.

- Det er klart at vi synes det er hyggelig å bli nominert, sier Knut Dørum fornøyd.

Hygge er bra - men nå gjelder det å stemme fram UiAs representant og hans anerkjente faglitterære prestasjon. Se nederst i saken.

Arendal før kjøpstaden, fram til 1723 kom ut i 2018 på Cappelen Damm forlag, men etter at litteraturprisene var utdelt det året, slik at den er med i 2019-prisutdelingen.

"Arendal før kjøpstaden, fram til 1723" ble presentert på Forskning.no. Boken er første bind i et tre binds verk som skal være ferdig til Arendals 300 års byjubiléum i 2023.

Sakprosa

I sakprosa-avdelingen konkurrerer Arendalshistorien med tvilsomme engelskmenn og strikkede kofter - nærmere bestemt Nazneen Khan-Østrems bok: London. Blant gangstere, rabbinere, oligarker, rebeller og andre ektefødte barn av det britiske imperiet, (Kagge, 2019) og Annemor Sundbø: Koftearven (Gyldendal, 2019)

I avdelingen for skjønnlitteratur er Camilla Bøksle: Det er vakrest når det skumrer (Solum Bokvennen, 2019), Bjørn Arild Ersland: Bekken (Pelikanen, 2019) og Karl Ove Knausgård og Stephen Gill (foto): Fuglene på himmelen (Oktober, 2019) nominert.

Les mer om de nominerte bøkene på nettsiden til Sørlandets litteraturpris og følg Sørlandets litteraturpris på Facebook.

Torsdag 5. mars kl. 19.00 møter du forfatterne i samtale med journalist og tidligere NRK-redaktør  Steinar Nilsen i Arendal bibliotek. Fredag 6. mars kommer de til Kristiansand folkebibliotek kl. 11.30 under Fredagslunsj.

Ved presentasjonen skrev Agderposten blant annet dette: (bak betalingsmur)

"Dette første bindet spenner seg fra den siste istiden og frem til 1723, året da Arendal ble kjøpstad. Boka forteller om en tid da Arendal ennå ikke var en by med privilegier.

Dette er en lettlest bok, og en kan sammenligne datiden med nåtiden.

Forfatteren Knut Dørum holdt et meget inspirerende innlegg (...) Her var de tidligst ute på nesten alle områder. Men ett unntak var det: Her ville ikke befolkningen innordne seg staten. Nei, arendalittene fant seg ikke i hva som helst! De ville absolutt ikke at kongen skulle eie alt!

Han fortalte morsomt om hvordan Arendal fikk den statusen de engang hadde. Byen vokste i årene 1650–1723 og ble sentrum for Norges nest største sjøfartsdistrikt. Men hvorfor ble rikdommen fordelt bare på noen få familier? Jo, Lauritz Pedersen Brinch trer fram som «gudfaren i Arendal», og holdt byen i sitt faste grep i over tretti år. Barna giftet seg inn i vel ansette familier, og slik kunne de holde kontroll over byen. I den forbindelse ble det sagt at «den beste måten å bli rik på er å gifte seg med sin mor»!

Og rikdommen kom av «godt kjøpmannskap», eller svindel, som forfatteren uttrykte det. Altså mafiavirksomhet som vi i dag ville kalt det. Han holdt konkurrentene unna og bestemte hvem som skulle bo i byen."

Agderposten skrev også om byhistorie-prosjektet i november 2018, oppdatert i september 2019: Bruker 10 millioner skattekroner på ny bybok i Arendal (bak betalingsmur).

Stem på Knut!

- eller en av de andre som du synes fortjener det.

- Det litt rare med denne prisen er at den baserer seg på stemmer, så her er det bare å stemme oss frem! Oppfordrer professor Knut Dørum med et velkjent glimt i øyet.

Stem herhttps://sorlandetslitteraturpris.wordpress.com/2020/02/26/stem-pa-din-favoritt-4/