Jump to main content

Doblet sjanse for korona-smitte hvis du er over 1,82 meter høy

Måten du reiser til og fra jobb på og hvor høy du er kan påvirke din risiko for å bli smittet av korona. Dette viser ny forskning fra Universitetet i Agder.

Bilde av to personer med maske på, med ulik høyde.
Hvor høy du er kan påvirke din sjanse for å få korona. Bilde: Colourbox

En av de første internasjonale undersøkelsene av arbeidsrelaterte og personlige indikatorer for smitte av korona har nylig blitt gjennomført. Undersøkelsene har sett på flere forskjellige faktorer, slik som høyde, utdanning, inntekt, hvor mye man går utendørs og bruk av delte kjøkken.

En forskningsgruppe bestående av åtte forskere fra universiteter i Storbritannia, USA og Norge står bak forskningen, blant dem Universitetet i Agders doktorgradskandidat Rolando Gonzales Martinez. Han er tilknyttet Institutt for strategi og ledelse ved Handelshøyskolen ved UiA.

2000 personer

Forskningen baserer seg på en undersøkelse av 2000 personer fra USA og Storbritannia. I undersøkelsen har de funnet at sjansen for å bli smittet av korona er mer enn dobbel så høy hvis personen var over 1,82 meter høy.

Doktorgradskandidat Rolando Gonzales Martinez har deltatt i forskningsprosjektet, sammen med syv kolleger fra Storbritannia og USA. Foto: Privat

Bilde av Rolando Gonzales Martinez.

–Resultatene tyder på at dråpesmitte ikke er den eneste overføringsmekanismen, og at aerosoloverføring er mulig. Dette har blitt foreslått i andre studier, men vår måte å bekrefte dette på er ny, sier professor Evan Kontopantelis ved University of Manchester.

Aerosoler er forstøvede partikler av fast stoff eller væske i en gass. Dette kan være dråper som er så små at de holder seg svevende, istedenfor å falle til bakken som større dråper vil gjøre. Aerosoler kan samles i dårlig ventilerte områder, og bli ført videre av luftstrømmer. Sjansen for å puste inn disse øker med hvor høy du er, i nærvær av stigende luftstrømmer.

Maske og luftrensing

Resultatene kan bety at bruk av maske og rensing av luft inne i bygninger kan være effektive måter å stoppe spredningen av korona-viruset.

– Både strukturelle og individuelle faktorer må undersøkes når man prøver å forutse smittespredning eller forsøker å lage effektive helsetiltak for å begrense smitte, sier doktorgradskandidat Rolando Gonzales Martinez.

– Vår forskning viser hvordan personlige faktorer henger sammen med sannsynligheten for å bli smittet, som for eksempel medlemskap i en fagforening eller bruk av delt kjøkken i en studentbolig.

Les forskningsrapporten her:

Studien har allerede blitt omtalt i flere britiske medier: