"Dobbelt-studenter" i Tyskland

Ali Mohammadi og Karianne Vatne er ikke bare masterstudenter i Statsvitenskap og ledelse ved UiA. De tar også master i Politics and Public Administration ved Universitetet i Konstanz i Tyskland.

Ali Mohammadi og Karianne Vatne.

Ali Mohammadi og Karianne Vatne fotografert ved Universitetet i Konstanz i Tyskland.

Ved fullført studium får studentene en «double degree», det vil si et dobbeltsidig vitnemål med UiA på den ene siden og Universitetet i Konstanz på den andre.

Godt samarbeid

– Samarbeidet om denne dobbelt-graden er initiert av Stefan Gänzle, som er førsteamanuensis ved Institutt for statsvitenskap og ledelse ved UiA. Og det er fulgt godt opp av internasjonal koordinator Werner Palz i Konstanz og av institutt- og studieledelse her ved UiA, forteller studiekoordinator Helge Hernes.

Da han besøkte Konstanz i forrige uke, møtte han to studenter som var svært tilfreds med at de hadde valgt å reise dit.

– Vi er jo i hjertet av Europa! Dette universitetet har omtrent like mange studenter som UiA, og med en stor tyngde på statsvitenskap og offentlig administrasjon der de har ett av Tysklands største og ledende fagmiljøer, sier Vatne.

Mohammadi, som fra bachelor-studiet har erfaring som utvekslingsstudent i Nebraska, er glad for at han igjen valgte å «komme ut av komfort-sonen» på Sørlandet.

– Vi har deltatt i et imponerende introduksjonsprogram. Det innebærer at vi allerede har fått reist en del og er blitt godt kjent i byen Konstanz, sier Mohammadi.

Werner Palz (fra venstre), Ali Mohammadi, Karianne Vatne og Stefan Gänzle. (Foto: Helge Hernes)

– Et imponerende fagmiljø

Begge studentene er godt i gang med å lære tysk. Undervisningen ved tyske universiteter begynner en del senere enn vi er vant til i Norge. Våre dobbelt-studenter i Konstanz har derfor nå startet på de kursene de skal gjennomføre i høst.

– De opplever allerede å ha fordel av et imponerende fagmiljø, og de har gode relasjoner i et stort internasjonalt studentmiljø ved et universitet som tar godt vare på dem, sier Hernes.

Tekst: Helge Hernes og Irene H. Svendsen