Disse skal hjelpe studenter som sliter med matematikk

Hele 60 studenter ved UiA blir læringsassistenter i år. Silje Hatlevik (21) og Preben Forsland (23) ser frem til å hjelpe nye studenter med praktisk bruk av matematikk.

Læringsassisstentene Silje Hatlevik og Preben Forsland. Begge jobber med mattehjelp hos “Drop In”-senteret til MatRIC på UiA.

– Min viktigste jobb er at studentene blir inkludert og sett. Ofte påvirker det psykososiale hvordan vi lærer. Noen trenger hjelp til å sortere kunnskapen sin, og andre trenger å bli utfordret for å kjenne på selvutvikling, sier Silje Hatlevik.

Nylig var hun en av 60 deltakere under årets camp for læringsassistenter og mentorer i FYSE (First Year Study Environment) ved Fakultet for teknologi og realfag.

Har knekt koden

– Mange synes matte er utfordrende, men jeg ønsker å vise hvordan man knekker kodene i faget, sier hun.

Preben Forsland og Silje Hatlevik har begge deltatt på campen tidligere og har tidligere erfaring som læringsassisstenter. Forsland har hjulpet medstudenter i ulike fag i fornybar energi, mens Hatlevik har blant annet vært matematikkansvarlig i FYSE.

Preben Forsland og Silje Hatlevik har begge deltatt på campen tidligere og har tidligere erfaring som læringsassisstenter.

Hatlevik er ikke ukjent for rollen som læringsassistent ved Universitetet i Agder.

Tidligere har hun vært ansvarlig for nye studenter i FYSE (First Year Study Environment), et trivselsprosjekt i regi av Fakultet for teknologi og realfag. I dag jobber Hatlevik på MatRIC sitt “Drop In”-senter for matematikk-hjelp ved Campus Grimstad.

– Ved å delta i dette programmer fikk jeg utvikle meg selv faglig. Jeg ble utfordret i hvordan jeg lærer bort til andre, og ble mer komfortabel i rollen min, sier hun.

Selvutvikling og faglig utfordring

Preben Forsland har også tidligere erfaring som læringsassistent i flere fag, og tok kurset på Skottevik sammen med Silje Hatlevik.

– Jeg ønsker å være en som kan hjelpe studentene faglig, samtidig som jeg får dem til å føle at det er gøy å lære. Mine beste erfaringer er de gangene jeg merker at personene jeg har hjulpet har lært noe av meg, og har takket meg for hjelpen i senere tid, sier Forsland.

Lillian Egelandsaa, prosjektleder for MatRIC: Senter for forskning, innovasjon og koordinering av matematisk undervisning ved UiA.

På Skottevik lærte Hatlevik og Forsland blant annet hvordan man kan møte mennesker for å forhindre ensomhet.

Deltakerne lærte også nyttige studieteknikker, og hvordan de skal få bedre forståelse av matematikk og matematisk tenking. De fikk også råd om hvordan de skal opptre i rollen sin.

Nå vil de to videreføre verktøyene de har fått under læringsassistent programmet, til studentene som opplever utfordringer i matematikk.

Femte året på rad

Prosjektleder for MatRIC, Lillian Egelandsaa, ser at studenter som kommer rett fra videregående skole ofte sliter med angst for matte. Drop-In-tjenesten skal senke terskelen for å heller spørre en medstudent enn en faglærer.

– Som læringsassistent i matematikk er det viktig å kommunisere på en trygg og god måte, men også å hjelpe studentene å forstå matematikken de jobber med. Dette er femte gangen vi arrangerer dette og læringsassistentene som har vært med tidligere sier det er et viktig tilbud, sier Egelandsaa fornøyd.

Studenter ved UiA kan også få hjelp til matematikk gjennom MatRIC sitt “Drop In”-tilbud på begge campus. Eller gjennom studentordningen FYSE.

Virker dette interessant? Se video fra fjorårets camp: