Digital vårrengjøring på UiA

Ren luft og luftige servere er nøkkelord når UiA ber alle ansatte og studenter om å gjøre en skikkelig vårrengjøring i e-post og mapper.

(Illustrasjon: Thomas Andersen)

Mange av oss har en e-post-samling som ville gjort en hoarder misunnelig. Så tiden er inne til å spørre seg selv: Hva skal jeg egentlig med den innkallingen til møte i 2016 eller «Skal vi gå i kantina»-e-posten fra i høst? Eller Khrono-nyhetsbrevene fra i fjor?

Søppel og energi

Om egen postkasse flyter over av gammel post, kan vi bare forestille oss den digitale søppelhaugen som oppstår når vi slår sammen all den e-posten som burde vært slettet bare for dette studieåret – av 1.500 ansatte og 14.000 studenter.

- Energibruken for å holde liv i e-poster som burde vært slettet er stor og økende. Dersom alle med UiA-konto ryddet opp i e-posten sin og dokumenter lagret via skylagring, ville summen av den reduserte energibruken bli merkbart, forklarer Katharina Reionn Bjørnestøl, miljørådgiver i Økonomi- og campusavdelingen.

Hvor mye energi én e-post bruker, er usikkert – for her kommer mange faktorer inn. For eksempel bruker serveren din mer energi om den begynner å bli full enn om den har god plass å boltre seg på når du får en ny melding.

- Energien som blir brukt på å lagre gamle unyttige filer kunne vært brukt til mye annet – og her kommer klimafotavtrykket inn, sier Bjørnestøl.

Tunge digitale skyer over campus

E-postene tårner seg ikke opp i en rotete kjeller på campus. Alt ligger i skyen. Men dataskyen svever ikke. Den ligger på jorda, der den bruker massevis av energi for å holde liv i enorme datalagre. NVE anslår at i 2040 kan energibehovet for slike datasentre være opp mot 14 TB i verste fall (NVE faktaark Nr.13/2019 Teknologianalyser 2019).

Det er nesten 10 prosent av Norges totale kraftproduksjon på 154,2 TWh i rekordåret 2020.

Når du sletter unødvendige e-poster og filer, kan du se på det som en mulighet til å redusere det digitale klimaavtrykket.

Digital vårrengjøring - dette kan du gjøre:

• Slette unødvendige dokumenter og duplikater av dokumenter
  • Slette e-post du ikke trenger
  • Tøm «slettede elementer» mappen i mailboksen
  • Tøm søppelkurven på PC’en
  • Si opp abonnementer på nyhetsbrev du ikke leser
  • Husk å arkivere e-poster og innhold som er arkivverdig - se mer her

Hvorfor:

• Du får ryddet opp i dokumenter og mailboksen. Det gir bedre oversikt og struktur
  • Klimaavtrykket av en enkelt e-post er lite, men det illustrerer veldig bra prinsippet om at å kutte ut avfall er positivt både for klimaet og vår egen velvære
  • Å rydde opp digitalt kan sammenlignes litt med avfallssortering. Det er volumet på vår digitale aktivitet som gjør at totalt utslipp blir så stort

Et sprettent og grønt UiA

UiA har tydelige mål om klimanøytral drift og reduksjon av energibruk med 40 prosent innen 2030. Årets digitale vårrengjøring er en del av mange tiltak hvor ansatte og studenter enkelt kan bidra.

strategien for 2021 – 2024 står det under punktet «UiAs strategiske satsinger for institusjonell bærekraft:» blant annet:

• Sikre en god og bærekraftig ressursstyring som gir rom for fornyelse og strategiske satsinger.
  • Omstille egen virksomhet slik at klimagassutslipp og det økologiske fotavtrykket reduseres.

Et eksempel på hva dette innebærer er at webredaksjonen i Kommunikasjonsavdelingen har jevnlige "sletteøkter", for å unngå at store servere drifter nettinnhold som få eller ingen besøker.

- Vi håper ansatte og studenter vil ta en gjennomgang i all nettsøppel som tårner seg opp. En ekstra bonus er også at PC'en din vil jobbe raskere om den får mindre digitalt søppel å lete gjennom, sier Bjørnestøl.