Digital smittesporing og personvern

Smittestopp-appen som Folkehelseinstituttet (FHI) utviklet – og som ble kritisert for mangel på personvern - er historie. Nå kommer et nytt forsøk basert på det internasjonale rammeverket til Apple og Google.

Sikkerhetsmåneden 2020 - vern om persondata og sensitive opplysninger.
Ina Danielsen er personvernombud ved UiA.

Oktober er sikkerhetsmåneden for alle statlige etater. Det vil si at da blir det satt et ekstra søkelys på sikkerhet. Det betyr slett ikke at sikkerhet er noe en skal tenke på bare i oktober – men denne måneden bør hver enkelt bruke til å innarbeide gode sikkerhetsrutiner i hverdagen. Og de skal praktiseres hver dag hele året.

- Personvern er viktig i mange sammenhenger, også for UiA. Sensitive persondata, som for eksempel helsedata, skal behandles på en sikker måte. Vi har et regelverk for å ivareta persondata. UiA har sensitive data knyttet både til student- og personalsaker, og til forskning, sier personvernombud Ina Danielsen.

Se bildeseriene – de tar to minutter:

Sjekk Sikre-Siden – din håndbok i trygghet privat og på jobb. www.sikresiden.no

Rådgiver og vaktbikkje

Personvernombudets rolle er å veilede og kontrollere at universitetet overholder sine juridiske forpliktelser i forhold til at personlige data blir behandlet på en trygg måte. Ombudet har taushetsplikt og er en uavhengig rådgiver som gir veiledning om personvernreglene, også til enkeltansatte og studenter.

- Ombudet er litt som en rådgiver og litt som ei vaktbikkje, som hele tiden har personvernets beste i mente. Du får informasjon og råd om dine rettigheter og plikter etter regelverket, sier Ina Danielsen.

Personvernombudet:

Se mer om personvern og Personvernombudet: https://www.uia.no/for-ansatte/administrasjon-og-tjenester/informasjonssikkerhet/personvern

Ny smittestopp-app

Slik ser det ut når du søker etter smittestopp-app-løsningen til Google og Apple i Innstillinger på telefonen. Før den er godkjent av myndighetene fungerer den ikke i Norge, men det ligger en del covid-19-opplysninger der, og informasjon om hvordan den fungerer hvis eller når den blir åpnet i Norge.

Datatilsynet stanset den tidligere smittestopp-appen etter to måneder, fordi personvernet var for dårlig. Nå gir Datatilsynet imidlertid tommelen opp for arbeid med ny smittesporingsapp, og Regjeringen og FHI er i gang med arbeidet.

Den nye løsningen er basert på det internasjonale rammeverket til Apple og Google. Løsningen registrerer kun anonym Bluetooth-nærkontakt med lagring på brukernes telefoner, skriver digi.no.

De som har oppgradert systemet i telefonene sine den siste tiden – både iPhone- og android-telefoner – har fått Apple-/Google-løsningen lagt inn i telefonen. Foreløpig virker den ikke i Norge. Først må FHI utvikle den ferdig for norske forhold, og så må den bli godkjent av myndighetene. Men det ligger en del opplysninger der allerede. Du finner den ved å gå inn i «Innstillinger» og søke på «covid-19».

- Umiddelbart synes vi dette er en bedre løsning enn den opprinnelige smittestopp-appen, men vi må selvfølgelig gå nærmere inn i den nye løsningen for å kunne si noe mer om lovligheten, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.

Utviklingen av den nye appen skal nå legges ut på anbud, men kan være klar allerede før nyttår. Dette er målet, men helseminister Bent Høie presiserer imidlertid at «vi skal bruke tiden som trengs for å sikre god informasjonssikkerhet og god ivaretakelse av personvernet».

Denne gangen har FHI bedt om et møte med Datatilsynet. Det er allerede et bedre utgangspunkt enn ved forrige utvikling. Så vil tiden vise om de lykkes denne gangen, skriver digi.no.