– Det er klart vi skal stemme!

Ved hjelp av stands, utstrakt bruk av sosiale medier og en egen valgomat skal studentene ved UiA ledes inn i det digitale stemmerommet. Årets studentvalg er i gang.

Studentene Christina Larsen, Nina Grøtteland, Marte Mauseth og Eline Horpestad i Vrimlehallen på Campus Kristiansand (foto)

VIKTIG Å STEMME: - Det er viktig med et velfungerende studentdemokrati. Så det er klart vi skal stemme, sier studentene Christina Larsen, Nina Grøtteland, Marte Mauseth og Eline Horpestad.

I løpet av 10 dager frem til fredag 31. mars skal drøyt 13 000 UiA-studenter velge sine representanter til fakultetsstyrene og til Studentparlamentet. Inkludert vararepresentanter er det nær 80 posisjoner som skal fylles.

–  Det er klart vi skal stemme, sier Christina Larsen, som sammen med medstudentene Nina Grøtteland, Marte Mauseth og Eline Horpestad møtte opp på STA sin valg-stand i Vrimlehallen på Campus Kristiansand, da stemmeperioden åpnet onsdag. Alle fire går på bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning.

–  Nå skal vi vurdere kandidatene som er aktuelle for oss på valgomaten, og så stemmer vi etterpå, sier Christina Larsen.

Se STA sine valgsider her.
Se UiA sine valgsider her.

Studentene stemmer elektronisk her. Krever innlogging.

STA-leder William Thanoothong Svendsen på stand (foto)

PÅ STAND: STA-leder William Thanoothong Svendsen håper på god valgdeltakelse. – Det er viktig at så mange som mulig bruker stemmeretten sin, sier han.

13 000 studenter kan stemme

STA-leder William Thanoothong Svendsen er godt fornøyd med at de fire studievennene er så tydelige på at de vil stemme i årets valg.

–  Jeg vi sterkt oppfordre alle studentene til å stemme. Det er viktig for demokratiet vårt – både i forhold til universitetet og Studentparlamentet, sier STA-leder William Thanoothong Svendsen.

–  Det er vi helt enige i. Det er viktig med et velfungerende studentdemokrati. Så det er klart vi skal stemme, sier Christina Larsen

Dyktige kandidater

Studentlederen forteller at han også er svært fornøyd med studentene som stiller til valg i år.

–  Det er mange dyktige kandidater. Det er også mange som stiller som kandidater denne gangen. Studentene på de enkelte fakultetene og i lærerutdanningene har derfor flere å velge mellom når de nå skal stemme. Også det er bra for demokratiet her på UiA, sier han.

Se alle kandidatene her!

–  Over 10 prosent

Det er ingen hemmelighet at oppslutningen rundt studentvalg generelt sett er lav både på Universitetet i Agder og andre universiteter og høgskoler. I fjor stemte 8,3 prosent av UiA-studentene i valget til Studentparlamentet. Litt bedre gikk det i valget til fakultetsstyrene og styret for lærerutdanningene. Der var stemmeprosenten 8,9.

–  Vi har som mål å bedre dette i år. Målet vårt er over 10 prosent i begge algene, forhåpentligvis mer. Det er det vi jobber for nå ut stemmeperioden, sier William Thanoothong Svendsen.

Studenter mottar boller på stand (foto)

BOLLER: På stand må man ha boller å by på – uansett! Fra venstre studentene Christina Larsen, Nina Grøtteland, Marte Mauseth og Eline Horpestad. Deretter: Nestleder i STA, Katrine Bryggeså Øydna og STA-leder William Thanoothong Svendsen.

Stemmer via valgomat

Sentralt i årets valg står fjorårets nyvinning fra studentene på UiA: STA-valgomaten. Studentene kan via deres syn på en rekke påstander lede dem frem til den kandidaten som valgomaten mener best støtter deres syn på aktuelle saker studentene er opptatt av.

–  For oss som kanskje ikke kjenner alle kandidatene, er dette en god måte å få veiledning inn mot en bestemmelse. Det er også fint at valgomaten er tilgjengelig for alle, sier Christina Larsen.

Påstandene i STA-valgomaten er:

• Hybridløsning er bedre enn utelukkende fysisk forelesning
  • UiA bør anerkjenne mer enn to kjønn
  • Kurs/modul i korrekt kildehenvisning bør være obligatorisk
  • Bærekraft og bærekraftsmålene må integreres mer i pensum
  • Skoleeksamen burde være normen.
  • UiA har et behov for større fokus på mangfold
  • Alle undervisere bør ha mer fokus på studentaktiv undervisning
  •  Alle studentene på UiA bør få tilbud om praksis i utdanningsløpet sitt
  • UiA skal jobbe for at flere drar på utveksling