Derfor mener Jannike (20) denne kompetansen er viktig under studiene

Som sykepleierstudent mener Jannike Madsen (20) at kulturell forståelse i utdanningen er viktig for å ivareta fremtidens pasienter. Hun er glad UiA prioriterer temaet med en årlig fagdag.

Her er Jannike Madsen avbildet. Hun er sykepleierstudent ved Universitetet i Agder.
Som sykepleierstudent er Jannike Madsen (20) er glad UiA prioriterer kulturell kompetanse med prosjektet Inklusiv – Inkluderende internasjonalisering. Foto: Damares Stenbakk

– Kulturell forståelse handler om inkludering, samhold og forståelse. Som sykepleier møter man mange ulike pasienter med en variert bakgrunn. Derfor er det fint at det arrangeres en egen dag om temaet.

Det sier Jannike Madsen. Hun er førsteårsstudent og studerer sykepleie ved Universitetet i Agder (UiA).

11. og 12. januar arrangerer UiA internasjonale dager HELSE. Arrangementet er en del av prosjektet Inklusiv – Inkluderende internasjonalisering, som skal gi internasjonal, kulturell kompetanse til førsteårsstudenter ved sykepleie og vernepleie.

FAKTA: Prosjekt Inklusiv – Inkluderende internasjonalisering

• En del av UiAs strategiplan for å satse på internasjonalisering for studenter som utveksler til andre land. Det tilbys et alternativ til studenter som velger bort utveksling. Prosjektet tilrettelegger også for studenter med begrensninger.
  • I fjor vedtok Stortinget at det trengs mer kulturell kompetanse og utveksling i høyere utdanning.
  • Inklusiv skal gjennomføres årlig fra 2023 - 2025.
  • Prosjektet har fått 3 millioner kroner i støtte fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
  • Arrangementet foregår 11. januar i Grimstad og 12. januar i Kristiansand. Se fullt program nederst i saken.

Ruster førsteårsstudenter

Etter å ha jobbet som assistent ved Kongsberg sykehus merket Madsen mangfoldet av pasienter hun hadde i løpet av arbeidsdagen. Disse erfaringene har ført til at hun har ønsket seg bedre kunnskap om kulturell forståelse.

Jannike Madsen er 20 år gammel og drømmer om å bli akuttsykepleier.

– Som sykepleier er det viktig å se mennesket som en helhet uavhengig av hvilken bakgrunn en har, sier UiA-student Jannike Madsen. Foto: Damares Stenbakk

– Grunnen til at jeg søkte meg inn på studiet er fordi jeg vil være der for andre. Det å forstå andre mennesker bedre gjør oss mer inkluderende som samfunn. Og det gjør jobben min som fremtidig sykepleier enda viktigere, sier Madsen.

Prosjektet skal også forberede interesserte førsteårsstudenter på utveksling. Madsen tror at mer kulturell forståelse vil komme godt med når hun skal ut i felten.

– Det å dra til Tanzania, et land som har et helt annet helsesystem enn oss, tror jeg ruste meg for fremtiden, sier hun.

Kan løse visse samfunnsproblemer

Det er Nastasja Robstad enig i. Hun er førsteamanuensis ved Institutt helse- og sykepleievitenskap, og for leder for Inklusiv.

– For å bli en god sykepleier trenger du forståelse for ulike kulturer. Utveksling og faglig påfyll om dette lærer deg om hvordan du kan løse flere problemer i samfunnet, sier hun.

Selv var Robstad på utveksling i Botswana under hiv-epidemien. Der jobbet hun på ulike avdelinger, fra fødestuen til kirurgiske klinikker i små områder. Dette er erfaringer som har hatt stor verdi for henne som intensivsykepleier.

Nastasja Robstad er førsteamanuensis ved sykepleievitenskap.

Nastasja Robstad, førsteamanuensis ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap, og leder for prosjektet Inklusiv. Foto: Damares Stenbakk

– Jeg lærte å håndtere sårbare og tøffe situasjoner, og hvordan jeg skulle improvisere om utstyr manglet. Selv om noe er annerledes enn det man er vant til betyr det ikke at det er noe dårligere, sier hun.

– Det er ikke bare afrikanske land som har et annerledes helsesystem enn oss. Det gjelder også andre land i Norden. Et utvekslingsopphold gjør at du ser jobben med nye øyne, sier Robstad.

Bra på CV-en

Kunnskap om internasjonalisering er positivt å ha på CV-en når du søker jobb. Det mener Grete Lund Vabo, førstelektor ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap, som ofte jobber med praksisstudenter.

– Erfaring fra utveksling eller tilegnet kulturell kompetanse vil være med å skille deg ut når du søker jobb. Om det står mellom to søkere med samme bakgrunn, er det en fordel å ha relevant kompetanse, sier hun.

Grete Lund Vabo er førstelektor ved sykepleievitenskap.

Grete Lund Vabo, førstelektor ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap, og driver av internasjonale dager. Foto: Jan Arve Olsen

Totalt er det 330 førsteårsstudenter som studerer sykepleie ved UiA. I første omgang arrangeres det hele for førsteårsstudenter. På den store dagen kommer forelesere fra blant annet FN, Leger Uten grenser og Røde Kors.

Studentene vil få mer kunnskap om omfattende arbeid i utlandet som gjøres av norsk helsepersonell, om feltarbeid og feltsykehus, nødoperasjoner og bærekraftsmål.

– Det vil også bli gjort oppmerksom på det vi kaller internasjonalt sertifikat. Der kan studenten forplikte seg til et oppdrag med internasjonalt fokus, uten å reise ut fra Norge. Da får man oppdrag som for eksempel flyktningarbeid via Røde Kors, sier Grete Lund Vabo.

Hele programmet finner du her.