Jump to main content

De er medstudenter og konkurrenter

Frida Dahl Hovdar, Redi Shypheja og Enxhi Vogli studerer klassisk musikk på Universitetet i Agder. Lørdag konkurrerer de i finalen i talentkonkurransen Ung klassisk.

Frida Dahl Hovdar, Redi Shypheja og Enxhi Vogli, foto
Tre av 12 finalister i lørdagens Ung klassisk-finale er UiA-studenter. Fra venstre: Frida Dahl Hovdar, Redi Shypheja og Enxhi Vogli.

– Det er en spennende mulighet til å vise talentet sitt frem for publikum, sier Frida Dahl Hovdar (24).

Sammen med Enxhi Vogli (22) og Redi Shypheja (22) er hun blant de 12 finalistene i Ung klassisk-finalen lørdag 17.mars i Arendal kulturhus. Finalen markerer avslutningen på den fire dager lange musikkfestivalen.

– Det blir en fin erfaring, uansett utfall. Men det er jo klart at vi alle ønsker å vinne, sier Shypheja.

Finalistene er delt opp i fire aldersklasser. De konkurrerer blant annet om pengepremier sponset av Sparebanken Sør og solistoppdrag med Kristiansand symfoniorkester (KSO).

– Det jo er ikke hver dag en får muligheten til å vinne spilletid med Kristiansand Symfoniorkester, legger Dahl Hovdar til.

Intensiv oppladningsuke

Ung Klassisk arrangeres for tiende gang i år, i regi av Aust-Agder musikkråd, Arendal musikkråd og Arendal kommune. UiA er blant samarbeidspartnerne.

Finalistene fokuserer mest på å øve før finalen.

– Vi øver nok fire til fem timer hver dag. Samtidig er det viktig å slappe av og spise litt sjokolade også, sier Vogli med et smil.

Hun spiller klaver, og skal fremføre Isle of Joy av Claude Debussy i finalen.

– Jeg er glad for å få spille favorittstykket mitt. Jeg liker godt at musikken imiterer naturlyder som vind og regn, sier hun.

Dahl Hovdar spiller fløyte og skal fremføre Poem av Charles Griffes.

– Stykket inneholder mange stemninger, og er både utfordrende og uforutsigbart, sier hun.

Shypheja spiller fiolin og skal fremføre Carmen Fantasy av Pablo de Sarasate.

– Det er et velkjent, vanskelig stykke. Jeg har muligheten til å vise ferdigheter, men også til å feile. Jeg må bare nyte og fokusere på det jeg spiller, sier han.

– Krevende konkurranse

birthe Myhrstad, foto

Birte Myhrstad, instituttleder på Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk.

– Vi er veldig stolte over å ha tre dyktige studenter representert i konkurransen, sier Birte Myrstad.

Hun er instituttleder på Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk på Universitetet i Agder (UiA).

– Det er stas at vi kan vise til høyt nivå på studentene våre i en krevende konkurranse. Deltakelsen er en flott profilering for dem, men også for UiA, sier Myrstad.

Årets jury består av Tine Thing Helseth (trompetist) Terje Howard Mathisen (pianist og universitetslektor ved UiA), Dag Henrik Skatteboe (kulturkonsulent i Vestfold fylkeskommune) og Wenche Helgesen (konsulent for korforbundet i Vestfold og Telemark).

– Juryen stiller høye krav, og skal du være solist i symfoniorkestre kreves det et profesjonelt nivå, sier Birte Myrstad.

Stort utbytte av studiene

Dahl Hovdar går siste året på master i utøvende klassisk musikk, mens Vogli og Shypheja går første året. De kom til Norge i fjor som utveklingsstudenter fra Albania.

– Jeg har lært masse ved å studere på UiA. Vi får mye en til en-undervisning, og alle professorene har mye erfaring som de deler med oss. De menneskelige relasjonene er viktige på UiA, og det setter jeg pris på, sier Shypheja.

Også Vogli trekker frem professorene som viktige støttespillere.

– Jeg er veldig takknemlig for at de ønsker å hjelpe meg til å vokse profesjonelt, sier hun.

Dahl Hovdar nikker.

– Da jeg begynte på UiA hadde jeg egentlig ikke ambisjoner om å bli profesjonell musiker, men nå har jeg det. Jeg har blitt drevet frem av medstudenter, og ikke minst av læreren min Lars Asbjørnsen, sier hun.

Hun planlegger å gå i gang med sin andre master til høsten. Alle tre drømmer om å jobbe som profesjonelle musikere på sikt.

– Men først må vi lære mer, både som studenter og gjennom konkurranser som Ung klassisk, sier Vogli.

Ung klassisk

• Musikkfestival i regi av Aust-Agder musikkråd, Arendal musikkråd og Arendal kommune. Universitetet i Agder er blant samarbeidspartnerne.
  • Festivalen er en visningsarena for unge klassiske talenter, som bidrar til ulike konserter.
  • Publikum kan blant annet oppleve kammerkonserter og pianokonsertkonsert med Kristiansand Symfoniorkester (KSO) og forårets solistprisvinnere.
  • Arrangeres for 10. gang i år, fra 14.- 17. mars i Arendal
  • Les mer på www.ungklassisk.no