Jump to main content

Campusutviklingsplanen ble vedtatt

Planen for utvikling av UiAs campuser i Kristiansand og i Grimstad vedtatt av universitetsstyret 13. mai.

Bilde av campus Grimstad.
Campusutviklingsplanen omfatter UiAs campuser i Grimstad og i Kristiansand.

Planen danner grunnlaget for den fremtidige utviklingen av UiAs campuser. Arbeidet med planen ble påbegynt i 2019.

Lang prosess

– Denne planen er utarbeidet i samarbeid med Statsbygg, og har vært gjennom en omfattende prosess. Vi har blant annet gjort målinger, arrangert workshops og vært på tur til andre universiteter for å se hvilke fremtidsrettede løsninger som vi selv kan hente inspirasjon fra, sier prosjektleder Paal Kulien.

Det har også blitt gjennomført både interne og eksterne høringsrunder, for å sikre at alle som benytter seg av UiAs campuser har hatt mulighet til å komme med innspill.

Se tidligere artikler om campusutviklingsplanen:

Omfattende plan

Planen vil nå bli benyttet i prioriteringen av fremtidig utvikling av campusområdene. Målet har vært å lage en plan som underbygger UiAs til enhver tid vedtatte mål og strategier, og som viser frem hvilke mulige tiltak og grep som kan gjøres.

Bilde av campus Kristiansand.

Campus Kristiansand.

Hovedområdene til planen er:

• Læringsarena
  • Arena for samskaping, samarbeid og innovasjon
  • Arena for forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid
  • Sosial arena
  • Grønn campus

– Nå som planen er vedtatt begynner det videre arbeidet med hvordan vi skal benyttes oss av planen fremover. Det er mange prosjekter som allerede er i gang, blant annet de nye etasjene på H og I-bygget og oppgradering av Naturmuseet, sier Kulien.