Bygger aktivitetspark på Spicheren

I løpet av høsten forvandles dagens gjengrodde Spicheren-høyden til et kompakt utendørs idretts- og fritidsanlegg for både studenter og publikum.

Paal Kulien, foto
SKIBAKKE: På sydsiden av Spicheren-høyden kommer det en helt ny skibakke. UiAs prosjektleder Paal Kulien står midt i målområdet, med kulebakke til høyre.

– Ja, her blir det store endringer. Vi er allerede godt i gang, og en rekke anlegg vil bli ferdigstilt fortløpende utover høsten, sier eiendoms- og forretningsutvikler ved UiA, Paal Kulien i Økonomiavdelingen.

Aktivitetsparken er et fruktbart samarbeid mellom UiA, Kristiansand kommune og Statsbygg som er grunneier. Kristiansand kommune har hatt prosjektledelsen og bidratt både med detaljprosjektering og terrengopparbeidelse. Terrengopparbeidelsen er finansiert av UiA som også står for innkjøp av utstyr og apparater.

Selve parken ligger i området mellom campusbyggene og naturmuseet/Gimle gård, og vil blant annet inneholde:

• Skibakke og akebakke - for de minste og for andre, også de som ikke kan gå på ski fra før
  • Militær hinderløype
  • 1,5 km. Joggeløype
  • Utendørs treningsareal m. faste apparater
  • Gapahuk-område for friluftsliv- og ernæringsstudenter
  • To volleyballbaner
  • To gatebasketbaner
  • Rekreasjonsområder

- Prosjektet, som er en del av Universitetsbyen 2040, er satt i gang som et ønske om å lage område for hele byens befolkning, og vi håper at det vil bli verdifullt for alle som ønsker å benytte seg av det, ikke bare våre studenter og ansatte. Fra UiA sin side er det også et ønske å kunne tilby våre studenter bedre og mer allsidige studie- og treningsforhold ute, enn vi kan i dag.

Til nå har universitetet avsatt 2,5 millioner kroner til anleggene, som etter planen vil stå ferdig i løpet av året.

- I tillegg til disse midlene har vi søkt om midler til å få lyssatt store deler av området. Noe vi ser at vil kunne bidra positivt til bruken av parken, sier Paal Kulien.

Paal Kulien, foto

FIRE UTENDØRSBANER: På området på sydsiden av campusbyggene kommer det to volleyballbaner og to gatebasketbaner. I tillegg vil det også bli lagt opp til grillplass med bord og benker.