Blogging gjør studenter til fagpersoner

– Når jeg skriver blogg må jeg finne min egen stemme og det er noe helt annet enn en vanlig innlevering, sier Anne Siri Moe.

Anne Siri Moe

Anne Siri Moe har blitt en ivrig blogger i løpet av dette semesteret.

Hun er 3.-års barnehagelærerstudent og blogger om pensum, prosjekter og erfaringer fra praksis. Å skrive til et publikum er annerledes og gir nye erfaringer.

– Innholdet skal være enklere og litt gøy å lese, gjerne personlig. Det har vært spennende å finne min måte skrive på og jeg har fått mye trening i å skrive, sier Moe.

Begynte forsiktig
Bloggen var ikke hennes idé, og i begynnelsen snakket hun ikke høyt om den. Alle studentene måtte opprette en blogg på starten av semesteret. To blogginnlegg er obligatoriske, ellers er det opp til hver enkelt student hvor mye de skriver.

– Jeg begynte veldig forsiktig og turte nesten ikke si til noen at jeg hadde en blogg. Jeg var nok litt sjenert for den helt i starten. Jeg tenkte også at ingen andre enn medstudenter og læreren kom til å lese den, men så kom en situasjon hvor det føltes naturlig å dele et blogginnlegg på Facebook. Noen delte videre og så fikk jeg plutselig en del lesere, sier Moe.

Hun kan sjekke statistikk på hvor mange som klikker seg inn på bloggen. Hun er ikke opptatt av å få flest mulig lesere, men synes det er givende å se at bloggen blir lest.

– Jeg fikk etter hvert en del treff. Blant annet noen i Sverige og USA. Da lurer jeg på hvem som sitter der og leser min blogg, sier Moe.

Studentene velger selv om bloggen bare skal være tilgjengelig for lærer og medstudenter, eller åpen for allmennheten. Antall innlegg varierer fra person til person. Moe er blant de ivrigste. Som tidligere designer er hun også vant med å uttrykke seg, bruker bilder og har laget bloggen i sin stil.

– Mange har likt å blogge, men en del opplever den også som et ekstra press. Det kan bli hengende litt over deg å få skrevet nye innlegg, og så er det kanskje lett å utsette det når det ikke er obligatorisk, sier Moe.

Vil ufarliggjøre skrivingen
Universitetslektor Agnes-Margrete Bjorvand introduserte blogging for sine studenter. Hun vil gjøre dem tryggere på både egne skriveferdigheter og seg selv som fagpersoner

Agnes-Margrethe Bjorvand

Agnes-Margrethe Bjorvand har innført blogging i siste året av barnehagelærerutdannelsen.

Blogg

Bloggen til Anne Siri Moe

– Å skrive blogg kan være med å ufarliggjøre skrivingen, samtidig får studentene trening i å være fagpersoner ut mot et publikum. De skriver ikke bare til læreren, og får et helt annet eierforhold til tekstene sine, sier Bjorvand.

Hun påpeker at barnehagelærere i dag må skrive mer i jobben enn tidligere, både til foreldre, ulike institusjoner og på barnehagenes nettsider. Bjorvand fremhever også skrivingen som tankeredskap.

– Helst ønsker vi at de skal skrive blogg hver uke, og bruke den til å reflektere over temaet vi jobber med, sier Bjorvand.

Bloggen er dessuten en uformell arena og det er ingen krav til hvordan et blogginnlegg skal se ut.

– En del studenter kan ha litt sperrer for å skrive. Alle bloggposter trenger ikke være lange og forseggjorte.

Åpne for alle
Studentene ble introdusert for tre ulike bloggsteder for opprettelse av bloggen, litt avhengig av hvor avansert de ønsker å gjøre den. Tidligere hadde mange studenter passord-beskyttet blogg, men i årets kull har de fleste latt bloggen ligge åpent ute for alle.

– De fleste studenter er komfortable med det, og de vet også at ikke mange finner frem til deres blogg om ikke de søker veldig aktivt, sier Bjorvand.

I studieplanen er det lagt inn forslag til temaer til blogging for hver uke, men studentene står fritt til å velge helt andre temaer. Studentene velger også selv hvilke to bloggposter som skal telle som de obligatoriske, og som de skal få tilbakemelding på av lærer.

I en blogg har både lærer, medstudenter og andre mulighet til å legge inn kommentarer til innlegg.

Forskning på blogg
To av Bjorvands kollegaer, Gro-Renée Rambø og Gunhild Kvåle, har sett nærmere på blogging. De publiserte tidligere i år artikkelen «Expressing Professional Identity through Blogging – A Case Study of Blogging in the Study of the Subject of Norwegian in Pre-School Teacher Education.»

Forskerne konkluderer med at bloggen gir studentene en arena hvor de, som kommende barnehagelærere, kan uttrykke seg som fagpersoner, og bli sett på som fagpersoner av andre. Studentene som skrev bloggene var i sitt siste år av studiet og skulle snart ut i arbeidslivet.

På bloggene ble det sjelden lagt inn kommentarer av medstudentene, men kommentarfeltet fungerer som en arena hvor studenten kan drøfte temaet som er tatt opp i bloggen med læreren.

– En del studenter bruker bloggen veldig aktivt, men når så liten del er obligatorisk blir ikke mange nok så aktive at de kommenterer hverandres blogger i særlig grad, sier Bjorvand.

Hun ser ikke bort i fra at studentene også kan få i oppgave å følge og kommentere noen av de andre.

«Bonus-CV»
Anne Siri Moe ble etter hvert veldig komfortabel med blogginen og vil fortsette skrivingen.

– Kanskje jeg vil skrive om barnelitteratur. Jeg har også valgt en utradisjonell bacheloroppgave, hvor jeg skal lage en bildebok. Jeg kommer nok til å blogge under arbeidet med den, sier Moe.

Hun ser også en annen nytte av bloggen. I våre dager har de fleste etterlatt seg en del spor på nett, også synlige for potensielle arbeidsgivere. Bloggen kan fortelle en del om den som skriver, både faglig og personlig. Slik kan den fungere som en ekstra CV med en personlig vri.

– Når jeg skal søke jobb kan jeg henvise til bloggen, så kan arbeidsgiver få et inntrykk av hva jeg har gjort og hvem jeg er, sier Moe.

Tekst og foto: Morten Rosenvinge