Bli kjent med kunsten på UiA

Universitetet i Agder har en stor kunstsamling som er verd å undersøke. Nå er det kommet katalog over kunstverkene i Grimstad.

Kunst påvirker oss i hverdagen, selv om vi ikke merker det eller tenker over det. Den skaper følelser. Et rom uten bilder oppleves annerledes når det kommer et bilde på veggen. UiA har en stor kunstsamling, men legger du merke til den og benytter deg av den når du er her? Mange av verkene i samlingen er nemlig verdt et nærmere studium.

Kunstkatalog

Mette-Line Pedersen, som er ansvarlig for UiAs kunstsamling, vil bevisstgjøre både studenter, ansatte og besøkende på samlingen, og ønsker at den skal skape undring og stolthet på UiA. Hun har laget en katalog over utvalgte verker i samlingen på Campus Grimstad (pdf). Den er gratis, og finnes på Studenttorvet og biblioteket. Det vil senere komme en over samlingen på Campus Kristiansand, samt en versjon på engelsk.

– Folk har etterlyst informasjon om kunsten. De ønsker å vite mer om både verkene og kunstnerne. 18 kunstnere er representert i katalogen, med tekster som gir et dypere dykk inn i kunstneren og kunstnerskapet, sier hun. Når man har informasjon stopper man gjerne mer opp og ser og tenker.

Katalogen har ikke bare et bilde av selve verkene, men av kunsten i omgivelsene og med studenter. Informasjonen er heller ikke bare i den trykte katalogen, men også på sosiale medier. Det kjøpes stadig inn nye kunstverk, og samlingen speiler utviklingen i samtidstendenser gjennom årene. En gang i måneden presenterer dessuten Mette-Line Pedersen et av kunstverkene i UiAs samling på UiAs nettside.

Plassering påvirker

Samlingen i Grimstad har blitt utvidet de siste årene. Den består av malerier, skulpturer, keramikk, foto, collager, romdekorasjoner, installasjoner og tegninger, og deler av Wenneslandsamlingen. Deponier som Hamsunsfantasier og Håkon Blekens Hedda Gabler er også her. Det er mye ny samtidskunst og kunst fra KORO, som er statens fagorgan for kunst i offentlige rom. Bygget i Grimstad er nyere enn i Kristiansand, og kunsten er mer oversiktlig plassert.

– Jeg er bevisst på hvor kunst plasseres. Kunstverkene forholder seg til sine arkitektoniske omgivelser og studie- og forskningsaktiviteten som foregår her. På biblioteket er det for eksempel kunst som gir energi og ikke virker forstyrrende. Den er på felles møteplasser og ikke i møterom, sier hun.

Kunsten kan også brukes i studiesammenheng. I Grimstad har studentene på multimediastudiet kunsthistorie, og kan bruke samlingen i studiene.

Kunsten flyttes på fra tid til annen, derfor står det ikke i katalogen hvor den er. Hvis ikke du vet det må du gå på «skattejakt» eller spørre på biblioteket.