Bli faddervakt ved studiestart

Studiestart er ettersommerens vakreste eventyr for studentene. Noen eventyrere trenger litt støtte og guiding på byen når augustkvelden faller på. Her gjør faddervaktene en flott jobb. Nå har du også sjansen til å være med.

Faddervakt-teltet på Grimstad torv i 2017. (Arkuivbilde)

Faddervakt-teltet på Grimstad torv i 2017. (Arkivbilde)

Gro Hodne Gundersen, prosjektleder for studiestart.

- Faddervaktene er vi stolte av, og kanskje er de spesielt viktige i år når «generasjon korona» inntar byene. I fjor hadde vi ikke faddervakter midt i korona-utbruddet, men i år håper vi at det blir mer som studiestartene har vært tidligere, selv om vi også i år må følge smittevernregler, sier prosjektleder for studiestarten, Gro Hodne Gundersen ved Universitetet i Agder.

Studenter, ansatte ved institusjonene og andre frivillige deltar som faddervakter. Interesserte kan melde seg på faddervakt-siden.

UiA, VelferdstingetSTA – Studentorganisasjonen i Agder og SiA – Studentsamskipnaden i Agder organiserer faddervakt-ordningen i både Grimstad og Kristiansand. I tillegg blir innbyggerne og organisasjoner i universitetsbyene engasjert, med ordførerne i spissen. Faddervaktene har funksjonstid de første dagene etter studiestart mandag 16. august.

- Men i bunn og grunn er dette en ordning av studenter for studenter, sier prosjektlederen, og legger til at alle høyskolemiljøene i Kristiansand og Grimstad deltar gjennom medlemskap i STA og SiA: NLA Gimlekollen, AnsgarskolenFagskolen i Agder og Noroff Kristiansand

Vann og håndsprit

- Faddervaktene kan på mange måter sammenliknes med Natteravnene. De bidrar til trygghet og god stemning på byen under studiestart, og det opplever både faddervaktene og studentene på byen som en verdifull og god opplevelse, sier Gundersen.

Daværende Grimstad-ordfører Kjetil Glimsdal hadde det moro sammen studentene under pub til pub-racet i Grimstad i 2017. (Arkivfoto)

Daværende Grimstad-ordfører Kjetil Glimsdal hadde det moro sammen studentene under pub til pub-racet i Grimstad i 2017. (Arkivfoto)

Det er ikke bare UiA-ansatte som stiller som faddervakter. Tidligere ordfører Kjetil Glimsdal i Grimstad har i mange år stått i Juskestredet og der omkring i sentrum og delt ut vann til studenter på byen i studiestartperioden.

- Det er veldig hyggelig å stå der, mange studenter gir uttrykk for at de synes det er godt og trygt at vi er tilsted, og jeg kan knapt huske negative kommentarer, poengterte Glimsdal i hver velkomsttale han holdt på Campus Grimstad under den offisielle studieårsåpningen.

I Kristiansand har også ordføreren og i likhet med Grimstad andre politikere deltatt som faddervakter – i tillegg til vanlige innbyggere samt folk i foreninger og lag.

Mye moro i trygge rammer

Mange oppsøkte faddervakt-teltet i Markens i Kristiansand i studiestart-uka i 2019. Studenter og frivillige delte ut gratis vann og litt mat til studentene. (Arkivbilde)

I tillegg til å drive rundt i byen og snakke med og guide ferske og litt mindre ferske studenter, har faddervaktene faste stands der de serverer vann, litt frukt og boller eller noe annet å bite i - hvis koronasituasjonen tillater slike samlingssteder som standstelt blir.

Faddervaktenes oppgaver er først og fremst å skape trygghet i byen bare ved å være til stede i gul vest med faddervakt-skrift på, både rundt på gatene og eventuelt på stands sentralt i bybildet.

I år vil faddervaktene også være der mange studenter samles utenom bysentrum – som på Groos i Grimstad, på Bystranda og på Odderøya i Kristiansand, for å nevne et par eksempler.

- Faddervaktene bidrar til at alle studenter føler seg inkludert og ivaretatt. Alle kan komme innom standsene eller slå av en prat med faddervaktene ute på byen. Vi ønsker også å bidra til å dempe drikkepresset ved å dele ut vann og mat, forteller prosjektleder Gundersen.

Meld deg på som faddervakt innen 9. august – og les mer om faddervaktene på nettsiden.

Fornøyde fadder-vakter i Kristiansand i 2019. I fjor var alt korona-stengt, i år er det korona-generasjonen av ferske studenter som inntar universitetsbyene. (Arkivbilde)