Behandlet endringer i administrasjonen

Organisasjonsprosjektet ORG19adm, revidert kvalitetssystem og årsplaner ble behandlet i universitetsstyret 27. januar.

Saksdokument org19adm

Universitetsstyret var samlet til møte onsdag 27. januar. Her er en redegjørelse for noen av sakene. I tillegg er styredokumentene er tilgjengelige på nett.

Endringer i administrasjonen

Universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen presenterte organisasjonsprosjektet ORG19adm som nå nærmer seg slutten. Prosjektets mål er å sørge for at administrasjonen ved UiA fortsetter å utvikle seg i positiv retning og støtter kjernevirksomhetene utdanning, forskning, formidling og samfunnskontakt på en effektiv måte.

I undersøkelsene gjort i prosjektet slås det fast at UiA har en god administrasjon med høy grad av kompetanse, men har som alltid potensial til å fungere enda bedre.

Det sentrale tiltaket handler om at administrasjonen skal jobbe mer tjenesteorientert på tvers av de organisatoriske enhetene. Det skal etableres tjenesteteam på tvers av avdelinger og fakulteter som tar eierskap til utvikling av de viktigste administrative tjenestene fra A til Å, til det beste for brukerne.

Det gjøres også noen organisatoriske endringer. Fire sentrale endringer:

• Det etableres en ny utdanningsavdeling bestående av dagens studieavdeling, UiA PULS (som jobber med pedagogisk utvikling), sentrale ressurser knyttet til etter- og videreutdanning og karrieretjenestene i UiA Karriere
  • Det etableres en ny forsknings- og innovasjonsavdeling bestående av Forskningsadministrativ avdeling, Universitetsbiblioteket, UiA CoLab og UiA Nyskaping Ansatt
  • Enheten Servicetorget legges ned, og ressursene fordeles til Kommunikasjonsavdelingen og IT-avdelingen
  • Økonomiavdelingen og Driftsavdelingen samles i en felles avdeling

I forkant av styremøtet hadde universitetsdirektøren et forhandlingsmøte med tjenestemannsorganisasjonene ved UiA, og disse sluttet seg til de foreslåtte endringene. Organisasjonene oppfordrer til involvering og så tidlig informasjon som mulig i det videre arbeidet.

Universitetsstyret tok endringene til orientering, og vedtok ny organisering av UiA CoLab og UiA Nyskaping Ansatt. I diskusjonen høstet arbeidet og endringene lovord fra flere styrerepresentanter.

Gjennomgikk tildelingsbrevet

Universitetsstyret fikk tildelingsbrevet til UiA fra Kunnskapsdepartementet til orientering. Tildelingsbrevet er Kunnskapsdepartementets årlige styringsdokument og inneholder politiske føringer, resultatkrav og budsjettildeling.

UiAs budsjettramme i 2021 er på 1,6 milliarder kroner.

Tildelingsbrevet inneholder også utviklingsavtalen UiA har med Kunnskapsdepartementet til og med 2022. Avtalen har tre utviklingsmål for UiA:

1. UiA skal være en viktig aktør på livslang læring
  2. UiA skal styrke studienes samfunns- og arbeidslivsrelevans
  3. UiA skal profesjonalisere den administrative forskningsinfrastrukturen (herunder støtte til eksternt finansierte prosjekter)

Revisjon av kvalitetssystemet

Dagens kvalitetssystem for UiA skal revideres etter å ha fungert godt siden 2018. UiA fikk skryt for kvalitetsjobbingen fra NOKUT i en evaluering i 2020.

Den største endringen dreier seg om evaluering av praksis som ikke er styrt av overordnede rammeplaner (slik for eksempel sykepleie-praksis er).

I diskusjonen fikk Studentorganisasjonen i Agder (STA) skryt for det arbeidet som gjøres med tillitsvalgte ved UiA.

Vedtok årsplaner

Universitetsstyret tok de foreslåtte årsplanene for fakultetene, Avdeling for lærerutdanning og de fellesadministrative enhetene til orientering. Planene kan ses i sakspapirene.

Andre utvalgte saker fra universitetsstyremøtet 27. januar 2021

Se de åpne styredokumentene fra møtet 27. januar.