Avtale inngått for bygging av I4Helse

Onsdag 7. mars ble avtalen om oppføring av nybygget for I4Helse på Campus Grimstad underskrevet av UiA og Ugland Eiendom. Dermed er det siste store steget tatt før byggingen starter i april.

Illustrasjon av I4Helse-bygget

I4Helse slik det blir seende ut en vinterdag om et par år. (Illustrasjon: Arkitekt: ENO arkitekter, 3D-visualisering: FX3D, Logo: UiA/Thomas Eikeland Fiskå)

Avtalen ble underskrevet av universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen og administrerende direktør for J.B. Ugland Holding,  Johan Martin Ugland.

- Det er en lang prosess som ligger foran dagens undertegning av kontrakt. Det er seks år siden vi begynte planleggingen av aktivitetene som skal ligge i det nye bygget. For bygget er selvsagt sentralt, men det er jo aktivitetene og utviklingen som skal skje i huset som er det viktigste. Bygget vil være en boost for samskapingen som skal skje innvendig, innledet universitetsdirektør Smith-Tønnessen.

Universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen og adm. dir. Johan Martin Ugland i Ugland Holding AS etter kontraktsigneringen.

Omreisende predikant

Viserektor Stephen Seiler har vært sentral i utviklingen av prosjektet, først som dekan for Fakultet for helse og idrettsvitenskap, og de to siste årene som viserektor for forskning, formidling og innovasjon. Han har følt seg som en omreisende predikant for prosjektet i mange år, og gleder seg nå til den fysiske realiseringen.

- Prosessen begynte på mange måter da vi bygget opp Senter for e-helse. Vi så tidlig at her vil det være nyttig å koble alle de ulike fagmiljøene sammen; teknologi, innovasjon, helsefaglig forskning og praksis, for å utvikle noe større. Her er de fire «I»-ene helt avgjørende; idé, involvering, innovasjon og implementering. Dette har vært samskaping lenge før det ble universitetets visjon, sa viserektor Stephen Seiler.

Viserektor Stephen Seiler fikk som sentral prosjektutvikler det første kakestykket av UiA-rektor Frank Reichert.

Samskaping med Grimstad kommune

Nybygget blir knyttet sammen med eksisterende bygg, og samtidig skal det foretas en ombygging og tilpasning av 3. etasje i dagens bygg A. Nybyggdelen er på drøye 3600 kvadratmeter, så det er et stort bygg som skal reises på campus. Grimstad kommune skal leie drøye halvparten av arealet. Hovedambisjonen er at alle fagmiljøene skal ha kort vei til hverandre.

Mye av forskningen, utviklingen og testingen som skjer i MIL-bygget har kompetansemessig relevans for I4Helse-miljøet, og ikke minst vil sambruken av utstyrsparken være et komparativt fortrinn.

Ugland blir utbygger

Den nye avtalen bygger på den tidligere inngåtte avtalen med Ugland Eiendom om utbygging og leie av Campus Grimstad.

- Det er en stor milepæl for oss i Ugland, og det er veldig gledelig at vi igjen er den foretrukne samarbeidspartneren i denne nye storsatsingen for Universitetet i Agder. Vi ser frem til å starte byggingen, sa administrerende direktør for J.B. Ugland Holding Johan Martin Ugland.

Første spadetak vil skje i april, og byggeprosjektet skal etter planen være klart til bruk i august 2019.

Signeringen av kontrakten skjedde i forlengelsen av møtet i Universitetsstyret. Her studentrepresentantene i styret, Christine Alveberg og Robin Amir Rondestvedt Moundnib.

Sett ovenfra er dimensjonene og koblingen til resten av UiA godt synlige. Tarmen over eksisterende bygg leder direkte inn i Fakultet for helse og idrettsvitenskap og helselaboratoriene der blant andre Senter for e-helse holder til. (Illustrasjon: Arkitekt: ENO arkitekter, 3D-visualisering: FX3D, Logo: UiA/Thomas Eikeland Fiskå)

Sett ovenfra er dimensjonene og koblingen til resten av UiA godt synlige. Tarmen over eksisterende bygg leder direkte inn i Fakultet for helse og idrettsvitenskap og helselaboratoriene der blant andre Senter for e-helse holder til. (Illustrasjon: Arkitekt: ENO arkitekter, 3D-visualisering: FX3D, Logo: UiA/Thomas Eikeland Fiskå)

Innbydende inngangsparti både for pasienter, pårørende og studenter. (Illustrasjon: Arkitekt: ENO arkitekter, 3D-visualisering: FX3D, Logo: UiA/Thomas Eikeland Fiskå)

Innbydende inngangsparti både for pasienter, pårørende og studenter. (Illustrasjon: Arkitekt: ENO arkitekter, 3D-visualisering: FX3D, Logo: UiA/Thomas Eikeland Fiskå)