Arbeider videre mot ny juss-søknad

Ingen av institusjonene som søkte NOKUT om akkreditering av nye mastergradsprogrammer i rettsvitenskap fikk søknaden godkjent i første runde.

Studenter på biblioteket

NOKUTs sakkyndige komitee har konkludert med at UiAs fagmiljø i rettsvitenskap må styrkes ytterligere innen prosess og strafferett før en søknad bør godkjennes.

– Rapporten er god og viser oss en tydelig vei mot målet. De peker på mye positivt, og vi er nå i gang med å planlegge arbeidet mot ny søknad, sier instituttleder Ole Dag Rike ved Institutt for rettsvitenskap.

UiA får som de andre institusjonene (UiS og BI) anledning til å komme med tilsvar til rapporten, før NOKUT-styret har siste ord i høst. Det er lite trolig at de vil falle ned på en annen konklusjon.

UiA har også inne en tilsvarende søknad hos NOKUT om å få etablere et nytt seksårig profesjonsstudium i psykologi. Rapporten fra den sakkyndige komiteen er ventet i høstsemesteret.