Anne Merete Selvik Ask er Årets entreprenørskapslærer 2016

Årets entreprenørskapslærer lærer andre lærere entreprenørskap. Onsdag ble førstelektor Anne Merete Selvik Ask kåret til Årets entreprenørskapslærer 2016 i Norge.

FRA UTDELINGEN: Fra venstre: Administrerende direktør Vibeke H. Madsen i Virke, prisvinner Anne Merete Selvik Ask og statsråd Anniken Hauglie. (Foto: Virke)

– Jeg vil gratulere Anne Merete Selvik Ask med prisen. Universitet i Agder er heldig som har slike engasjerte ressurspersoner. Vi trenger de innovative entreprenørene. Vi trenger de som er i stand til å se nye muligheter. Dette må øves og trenes i skolen. Derfor er den kompetansen de nyutdannede lærerne har med seg inn i skolen så viktig.

Det sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke, som sammen med arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie overrakte prisen til Anne Merete Selvik Ask under Hovedorganisasjonen Virkes årskonferansemiddag onsdag kveld.

Anne Merete Selvik Ask

Prisvinneren, som til daglig arbeider som førstelektor ved Institutt for idrett, og ernæring, kommenterte på sin side prisen slik:

– Dette var veldig gøy. Jeg håper at prisen kan inspirere andre til å bruke entreprenørskap i lærerutdanningen. Mange tror entreprenørskap kommer på toppen av alt det andre de skal igjennom. Min erfaring er at det er gode metoder for å nå læringsmålene i studiet - med engasjerte studenter som lærer samarbeid, kreativitet og får økt selvtillit som bonus.

- Jeg vil også si at jeg føler meg heldig som kan arbeide på Universitetet i Agder der det blir lagt vekt på entreprenørskap i utdanningen. Dette er viktig, og jeg håper vi kanskje nå kan få dette til som et fast innslag i lærerutdanningene, sier hun.

Ønsker mer entreprenørskap i utdanningen

I prisbegrunnelsen går det fram at Anne Merete Selvik Ask har tatt ansvar for at entreprenørskap er kommet inn i lærerutdanningene i Norge. Rent konkret har hun vært helt sentral i å utvikle de såkalte Lesvos-kursene i entreprenørskap som retter seg mot lærerutdannere, skoleledere og lærere, og som tilbys via UiAs studiesenter Metochi på Lesvos. Hun bruker Studentbedrift som metode i egen undervisning og tilrettelegger for innovasjonscamper i samarbeid med næringslivet.

– Vi trenger de innovative entreprenørene. Vi trenger de som er i stand til å se nye muligheter. Dette må øves og trenes i skolen. Derfor er den kompetansen de nyutdannede lærerne har med seg inn i skolen så viktig, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke.

Er kreativ og tør å tenke nytt

I juryens begrunnelse heter det videre: ”Årets entreprenørskapslærer tar ansvar for at lærerutdanningene tar i bruk entreprenørskap som arbeidsform, hun er kreativ og tør å tenke nytt. Lærere i morgendagens skole, og deres elever, vil måtte være i stand til å håndtere en verden vi ennå ikke kjenner. Årets entreprenørskapslærer har etablert et robust system for entreprenørskap gjennom nettverk og god forankring på egen arbeidsplass.”

Juryen har bestått av Tor Kåpvik i Ungt Entreprenørskap, Vibeke H. Madsen i Virke, Erling L. Barlindhaug i KS og Thom Jambak i Utdanningsforbundet.

Det er Ungt Entreprenørskaps fylkesforeninger har nominert kandidater til prisen.