Anne Grete Preus tilsatt som professor ved UiA

Anne Grete Preus (59) er tilsatt som professor II ved Institutt for rytmisk musikk ved Fakultet for kunstfag. Dette vil bidra til å styrke den rytmiske musikkutdanningen ved Universitetet i Agder.

Når professor'n drar ei låt ... Anne Grete Preus fortalte mye fra karrieren sin og spilte litt i sin første forelesning. Seinere blir det mye jobbing med musikk og få historier om læreren, lovet hun studentene. Men det er klart at erfaringene etter så mange år i rampelyset er en Zareptas krukke å øse av for studentene. (Foto: Tor Martin Lien/UiA)

Preus har en over 40 år lang karriere som musiker, sanger, bandleder, låtskriver, tekstforfatter, teater-, ballett- og filmmusikkomponist, og har gjennom sin varierte og lange karriere en særstilling blant kvinnelige rockeartister i Norge.

- Dette er veldig gledelig, og denne tilsettingen vil få stor betydning for videreutviklingen av våre studietilbud. Den bidrar til å styrke vår populærmusikkutdanning, og Anne Grete Preus vil også være viktig i vårt arbeid med å rekruttere spesielt flere jenter til instrumental-delen av musikkbransjen, sier instituttleder Erik Gunvaldsen ved Institutt for rytmisk musikk ved UiA.

Professor Anne Grete Preus med Hilde Norbakken og Erik Gunvaldsen fra Institutt for rytmisk musikk. (Foto: Annie Hagen Okalla/Universitetet i Agder)

Professor Anne Grete Preus med vokallærer og universitetslektor Hilde Norbakken og instituttleder, professor Erik Gunvaldsen fra Institutt for rytmisk musikk. (Foto: Annie Hagen Okalla/Universitetet i Agder)

Preus ser selv frem til engasjementet ved universitetet.

- Jeg er veldig takknemlig for muligheten Universitetet i Agder gir meg. Møtet med unge talenter er inspirerende, og jeg håper å kunne bidra til at unge flammer tar av. Låtskriverkunst er utrolig givende og spennende, som på sitt beste bygger broer og skaper felles referanserammer, sier Anne Grete Preus.

Hun mener hennes lange karriere har gitt henne nyttige erfaringer.

- Jeg har gjennom et langt artistliv vært med på mange opp- og nedturer, og tror jeg kan hjelpe studentene med mine erfaringer. Bransjen byr på tøffe utfordringer, men også mange muligheter. Jeg håper å kunne bidra til at studentene ved Universitet i Agder lykkes med realiseringen av sine drømmer, sier Anne Grete Preus.

Anne Grete Preus underviser med popmusikk fra de siste femti åra i ryggen. Her med sin egen CanCan-historie fra 1980-tallet på tavla - og med Askil Holm fra låtskriverstudiet som håndtlanger. (Foto: Tor Martin Lien/UiA)

Anne Grete Preus underviser med popmusikk fra de siste femti åra i ryggen. Her med sin egen CanCan-historie fra 1980-tallet på tavla - og med Askil Holm fra låtskriverstudiet som håndtlanger. (Foto: Tor Martin Lien/UiA)

Bakgrunn

Preus har mottatt følgende priser og utmerkelser (et utvalg): Spellemannsprisen med Can Can (1983), Gammleng-prisen i åpen klasse (1992), Kardemommestipendiet (1992), Spellemannsprisen for årets kvinnelige artist, låt og album (1994), Tekstforfatterfondets ærespris (2006), Norsk Artistforbunds Ærespris (2007), Prøysenprisen (2007), Edvard-prisen (2008), Skjæraasenprisen (2010), Statens arbeidsstipend som populærkomponist (2010), Gammleng-prisen (2013), Spellemannsprisens hederpris (2013).