Alt klart for Forskningsdagene i Agder

Falske dødehavsruller og vår digitale fremtid er to av temaene som belyses under årets forskningsdager i Agder, som begynner lørdag 15. september. Deretter går det slag i slag ut måneden.

Jente prøver VR-briller, foto
VR-BRILLER: Den digitale fremtiden er her nå. Her fra demonstrasjon av VR-briller i regi av Fakultet for teknologi og realfag på et tidligere arrangement.
Jan Arve Olsen, foto

Jan Arve Olsen

– Dette blir veldig moro. Som ved tidligere Forskningsdager er målet å vise fram hva vi gjør til et litt annerledes publikum enn vi kanskje når til vanlig. Derfor er mange av aktivitetene lagt ut til der folk er, i stedet for å invitere dem inn til oss, sier informasjonssjef Jan Arve Olsen i Kommunikasjonsavdelingen, som er prosjektleder for Forskningsdagene ved UiA i år.

Oppvekst-seminar i Grimstad

På programmet står en rekke aktiviteter der ansatte fra universitetet stiller opp som vitenskapsformidlere og forteller om både nye forskningsfunn og aksepterte innsikter i livet og verden vi lever i. Flere av arrangementene har latt seg inspirere av årets nasjonale tema, «oppvekst», noe som også er hovedtema i et større egeninitiert seminar – Å vokse opp med Internett: Verdens største eksperiment – åpent for alle torsdag 20. september i Grimstad bibliotek.

Gratiskonsert i Teateret i Kristiansand

– I tillegg til egne programposter som forskningstorg, har vi som universitet også lagt flere andre formidlingsarrangementer til nettopp denne siste halvdelen av september – for på denne måten å kunne tilby publikum i Agder en skikkelig kraftsatsing på formidling fra universitetet denne høsten, sier Jan Arve Olsen.

– Lørdagsuniversitetene i både Kristiansand og Grimstad er med. Det samme er debattforumet Eilerts Salong. Og i regi av Fakultet for kunstfag arrangerer vi en egen gratis konsertkveld med rytmisk musikk på Teateret i Kristiansand. Så her er det bare å finne noe som passer, sette av litt tid, og få med seg det som skjer, sier han.

Forskningsdagene banner

På programmet står nå disse aktivitetene:

Sender professorene ut i hele Agder

Forskningsdagene logo

– I tillegg til arrangementene ovenfor, kan jeg ikke unnlate også å nevne at vi i hele denne perioden også sender ut professorer og andre vitenskapelige tilsatte til de videregående skolene i Agder, der de møter og forteller elevene om aktuelle tema og funn fra deres vitenskapelige forskningsområder, sier Jan Arve Olsen.

Tiltaket heter Møt en Agder-forsker, og enkelte av professorene er så populære at de hittil er bestilt over 15 ganger – fra Flekkefjord og Farsund i vest til Tvedestrand og Risør i øst.

Falske dødehavsruller

Årstein Justnes, foto

Årstein Justnes

– Mest populær – til nå i alle fall – er professor Årstein Justnes ved Fakultet for humaniora og pedagogikk. Han reiser nå i september hele Agder rundt og forteller om to tema:

1) «Mindfulness – hva det er og hvorfor det funker»
2) «Fake! Historien om 70 falske dødehavsruller»

– Til nå er det historien om forskning på falske dødehavsruller som er mest bestilt, forteller Jan Arve Olsen.

Det er også Årstein Justnes og temaet falske dødehavsruller som sparker i gang universitetets lørdagsuniversitet-satsing, og også årets forskningsdager, i Kristiansand denne høsten. Lørdag 15. september kan alle som vil høre professor Justnes fortelle denne spennende historien på Teateret i Kristiansand. Det begynner klokken 13.00!

Forskningsdagene i Agder arrangeres ikke bare av UiA, en rekke andre er også med. Blant dem Sørlandet sykehus, Havforskningsinstituttet i Flødevigen, Tekna, NITO og IKAVA.