Alt klart for årets studentvalg

Bedre individuell oppfølging fra lærerne, gode studieplaner og økt medbestemmelse – det er noen av sakene studentene er opptatt av når de velger sine representanter til fakultetsstyrene og Studentparlamentet i perioden 19. – 30. oktober.

Silje W. Hammerstad

Silje W. Hammerstad, leder i Studentsamskipnaden i Agder (STA). (Foto: Charlotte Åsland Larsen/STA)

- Det blir et spennende valg. Studentenes stemme på fakultetene og gjennom Studentparlamentet er særdeles viktig for at universitetet som helhet skal bli best mulig, sier Silje W. Hammerstad, leder i Studentsamskipnaden i Agder (STA).

Studentene trykket i går ut sin valgavis, som i løpet av noen dager nå vil bli distribuert til hver minste krok av universitetet. Med det er også valgkampen i gang! Studentene kan avgi sin stemme i perioden 19. - 30. oktober. I valgavisen presenterer kandidatene hvem de er og hvilke saker de er opptatt av.

Les valgavisen her, med presentasjoner av kandidatene og det de står for!

To valg på en gang

Konkret skal det velges studentrepresentanter til disse vervene ved studentvalget i oktober:

• Til fakultetsstyrene – det øverste organet til fakultetene og lærerutdanningene. Fakultetsstyrene og styret for lærerutdanningene har et overordnet ansvar for at virksomheten ved fakultetene og lærerutdanningene holder høy kvalitet.
  • Til studentparlamentet- det øverste organet til Studentorganisasjonen i Agder (STA).Studentparlamentet behandler saker som omhandler studentenes velferd, økonomiske, sosiale og faglige aspekter. Det velger også representanter til alle råd, styrer og utvalg ved UiA, SiA og STA.

Nær 60 skal velges

I alt skal nær 60 studentrepresentanter og vararepresentanter velges i årets studentvalg. Her er en oversikt over de som skal velges, fordelt på/fra fakultetene:

Fakultet for samfunnsvitenskap

• Til fakultetsstyret: To representanter (en fra hvert kjønn) og to vararepresentanter (en fra hvert kjønn).
  • Til Studentparlamentet: Fire representanter og fire vararepresentanter. OBS: De som får flest stemmer – uavhengig av kjønn - velges.

Handelshøyskolen ved UiA

Fakultet for helse og idrettsvitenskap

Fakultet for humaniora og pedagogikk

Fakultet for kunstfag

• Til Studentparlamentet: To representanter og to vararepresentanter. OBS: De som får flest stemmer – uavhengig av kjønn - velges.

Fakultet for teknologi og realfag

• Til fakultetsstyret: Det skal velges to representanter (en fra hvert kjønn) og to vararepresentanter (en fra hvert kjønn).
  • Til Studentparlamentet: Fem representanter og fem vararepresentanter. OBS: De som får flest stemmer – uavhengig av kjønn - velges.

Lærerutdanningene

• Til Styret for lærerutdanningene: Tre representanter og tre vararepresentanter.

Tekst i plakat: Ikke helt fornøyd? Stem i dag!

Tekst: Jan Arve Olsen