– Alle skal bli godt tatt imot

Inkludering står i sentrum for UiAs og fadderstyrenes arbeid under studiestart.

Bilde av Gro Hodne Gundersen og Christina El-Mrabet.
Prosjektleder for studiestart i Kristiansand, Gro Hodne Gundersen (t.v.) og leder for fadderstyret i Kristiansand, Christina El-Mrabet.

– Jeg kom selv til Sørlandet i fjor, og opplevde en veldig fin studiestart. Jeg henger fortsatt med de samme folkene jeg møtte da, og jeg vil bidra til at andre får en like god opplevelse, sier Christina El-Mrabet, leder for fadderstyret i Kristiansand.

Flere tusen studenter ankommer Kristiansand denne uken. Mandag 12. august går startskuddet for studiestartfestivalen, og for UiA er det veldig viktig at studentene blir møtt på en god måte.

Les alt om studiestart her!

Viktig å få venner tidlig

– Vi vet at utenforskap kan føre til at folk slutter å studere, så det er veldig viktig at vi gjør det vi kan for at nye studenter skal føle seg sett og inkludert. Alle skal bli godt tatt imot. Det er viktig å tilrettelegge for at nye studenter kan bli kjent med medstudenter tidlig, sier Gro Hodne Gundersen, prosjektleder for studiestart i Kristiansand.

Utvekslingsstudenter har en egen fadderordning gjennom Erasmus Student Network, men de blir også inkludert i den generelle fadderordningen. Studenter fra utlandet som ikke er utvekslingsstudenter inkluderes også i den generelle fadderordningen.

– UiA ønsker at de internasjonale studentene skal bli godt kjent med Norge og nordmenn, og i tillegg til den vanlige studiestarten skal det være et foredrag med Julien S. Bourrelle med tittelen «Cracking the Norwegian code». Det blir en humørfylt introduksjon til norsk kultur, sier El-Mrabet.

Gode verdier står sentralt i arbeidet med å rekruttere faddere, og i år har studiestartfestivalen også inngått samarbeid med politiets «Kjernekar»-kampanje. Kampanjen setter fokus på å opptre ansvarlig i forbindelse med fest.

Positiv trend

– Mange forbinder studiestart med alkohol, og dette har vi jobbet mye med de siste årene for å endre. Fadderarrangementene til UiA skal ikke ha alkohol i sentrum, men være åpne for alle uavhengig av om de drikker alkohol eller ikke, sier Hodne Gundersen.

Både i Grimstad og i Kristiansand blir det arrangert kurs for fadderne. Her vil politiet, Røde Kors, SiA Helse, Studentorganisasjonen i Agder og rektor bidra.

– Fra før av har vi vært på kurs om det som kalles lykkepromille, og det vil også bli snakket om på kurset i helga. Vi har sett en positiv trend de siste årene, med færre tilfeller av fyll på våre arrangementer, sier prosjektleder for studiestart i Grimstad, Ida Heggertveit.