Alle eksamener er lagt om

Alle eksamener ved UiA i vårsemestret har nå funnet sin form. Samtlige studenter som er oppmeldt til eksamen får e-post i neste uke – før påske - med beskjed om hvordan eksamenen skal gjennomføres.

cxxx

- Alle eksamener er lagt om til digital eksamen i dette semesteret, og alle eksamener som var planlagt avholdt på campus, gjennomføres nå digitalt uten oppmøte på campus, sier fungerende assisterende studiedirektør, Marlene Romme Mørch.

Fakultetene og de emneansvarlige har vært både raske og nytenkende, og har funnet gode løsninger på eksamensformene, slår Mørch fast.

Alle eksamener gjennomføres i dette semesteret – med unntak av en på masternivå ved Fakultet for kunstfag. (Her sto det tidligere at det var i musikk, men det er ikke korrekt.) Studentene fikk tilbud om digital eksamen, men heller ønsket eksamen avholdt på vanlige vilkår senere.

Sjekk studentweb

I studentweb blir det lagt ut beskjed om endring i eksamensform i emnet, der studenten kan se hva som skjer for dem. Om en eksamen ikke er endret, står det uendret slik at vi unngår misforståelser. Eksamenskontoret jobber med å registrere dette og alle studenter skal kunne se hva som gjelder for deres eksamen onsdag 8. april.

Undervisere oppfordres til også å legge ut informasjon i Canvas direkte til deres studenter.

Det vil bli laget nye nettsider med brukerveiledninger og tydelig henvisning til hvor studentene kan henvende seg med spørsmål før og under eksamen. Det jobbes intenst med å sikre et godt støtteapparat til studenter som skal ta digital eksamen.

Muntlig på skjerm

- Muntlige eksamener blir holdt digitalt via Zoom eller annen videotjeneste som eksaminator er fortrolig med. UiA utarbeider brukerveiledning for Zoom,  da det er et verktøy vi har tilgjengelig og som mange undervisere allerede har tatt i bruk i denne perioden med digital undervisning, sier Mørch.