Aksjon Lesbos avsluttes

Aksjonen har pågått siden mai, og resultatet er eventyrlig. 420 000 kroner er samlet inn til flyktningene på øya Lesbos! Fordi noen aktiviteter allerede er planlagt de neste ukene vil kontoen være åpen frem til 31. oktober.

Grafisk illustrasjon: 420 000 kroner er samlet inn til Aksjon Lesbos

- Vi har besluttet at det er på tide å avslutte Aksjon Lesbos. Hovedgrunnen til at vi nå synes vi kan avblåse innsamlingen, er at europeiske og greske myndigheter, UNHCR og andre store hjelpeorganisasjoner endelig har fått litt vind i seilene på Lesbos. Håndteringen av flyktningene er langt mer organisert enn det som har vært situasjonen frem til nå, sier Karen-Lise Scheie Knudsen, en av initiativtakerne til innsamlingsaksjonen.

Per 1. oktober hadde Universitetet i Agder samlet inn mer enn 420 000 kroner. Prosjektet kom i stand litt på impuls, og det var aldri meningen at dette skulle være en langvarig aksjon.

– Det kommer også inn utstyr og midler fra mange kilder nå. En av grunnene til dette er all publisiteten som situasjonen på Lesbos har fått, og det har vi vært med å bidra til.

Hjelpen når frem

Mange av de som er involvert i hjelpearbeidet på øya rapporterer at akkurat nå er det nok penger og utstyr. Fortsatt er det bare frivillige som tar imot flyktningene på strendene og mye av arbeidet drives fortsatt av de frivillige, men situasjonen har bedret seg betraktelig.

– Det er fortsatt ingen som vet hvordan det blir fremover, og mange mener at den store toppen vil komme i løpet av oktober. Takket være stor giverglede, er Agkalia og andre nå bedre forberedt på dette enn man kunne frykte. Organisasjonen er nå i stand til å hjelpe noen av småøyene i Egeerhavet som også opplever en strøm av flyktninger, men som ikke har et apparat tilgjengelig.

Reiser til Lesbos

Karen-Lise Scheie Knudsen reiser ned i neste uke for å ta utviklingen nærmere i øyensyn, og for å se hvordan de resterende pengene fra innsamlingen best kan komme til nytte.

– Tusen takk for alle bidrag og all aktivitet i den forbindelse. Takk til fagforbund, dagsentra, politikere, lærerkollegier, idrettslag, aksjoner, studentgrupper, firmaer og enkeltpersoner som har bidratt. Vi er kjempetakknemlige for at dere ville være med på denne dugnaden, og rørt over givergleden.

Vi skal følge opp med informasjon her om hvordan tingene utvikler seg, og om hvordan resten av «våre» penger blir bukt. Selv om vi nå avblåser aksjonen, er kontoen åpen til 31.10, fordi vi vet at det er noen aktiviteter som allerede er planlagt i oktober.

– Så vet vi jo at flyktningene langt fra er kommet frem når de ankommer Lesbos. Langt derifra. Kanskje må vi alle finne måter å hjelpe flyktningene videre på, på reisen nordover, og ikke minst der de til slutt kommer frem, sier Scheie Knudsen.

Alt om Aksjon Lesbos