Agderforskning og Teknova er nå NORCE

Nyåpnet forskningsinstitutt vil utvide nordover og hevde seg internasjonalt.

HR-direktør Christina Brunner, konserndirektør for samfunn Ingrid Helgøy og Roger Normann, foto.
HR-direktør Christina Brunner (t.v.), konserndirektør for samfunn Ingrid Helgøy og Roger Normann.

Fem forskningsinstitutter ble slått sammen 1. oktober, to av dem på Agder. Tidligere administrerende direktør i Agderforskning, Roger Normann, sier forskerne nå er klare for å ta på seg større og mer komplekse prosjekter.

- Vi går fra å ha 20 kolleger til å få rundt 800, så vi får veldig mange flere å samarbeide med. Å bli en del av noe så stort gir oss mange muligheter til å utvikle oss faglig, sier Normann.

Skal konkurrere

På morgenen 1. oktober ble det arrangert felles åpningsseremoni for NORCE. De fem instituttene som nå er slått sammen til ett, er:

• Agderforskning
  • Teknova
  • Christian Michelsen Research
  • International Research Institute of Stavanger
  • Uni Research

Hovedkontoret til NORCE ligger i Bergen, og instituttet har en årlig omsetning på 890 millioner kroner og rundt 500 vitenskapelige publikasjoner i året. Ifølge HR-direktør Christina Brunner skal NORCE hevde seg blant nasjonale og internasjonale forskningsinstitutt.

- NORCE leverer allerede god forskning, og vi ønsker å levere bedre og mer. Vi blir nå en reell konkurrent til Sintef, og vi har jobbet lenge og godt for å få dette til. Vi ønsker at alle som er med skal få en viktig rolle, og sammen finne nye områder å utforske på våre felter, sier Brunner.

Vil nordover

Konserndirektør for samfunn i NORCE, Ingrid Helgøy, håper instituttet blir en viktig aktør fremover.

- Vi har fra før av forsket mye på innovasjon og næringsutvikling, helse, velferd og omstilling i offentlig sektor. Dette blir stadig viktigere, og vi ønsker å bidra til omstilling i regionene, sier Helgøy.

Neste steg for NORCE blir å sluttforhandle en avtale i Tromsø, nemlig Northern Research Institute (Norut).

- Vi har lyst til å utvide NORCE enda mer, og om noen få måneder håper vi at Norut også blir fusjonert inn. Da vil vi ha folk fra Alta til Kristiansand, sier Roger Normann.