Jump to main content

Abeldagen: Storinnrykk på Campus Kristiansand

Drøyt 400 tiåringer fra skoler fra hele Agder strømmet til Campus Kristiansand i dag morges. Det er Abeldag på UiA.

TIÅRINGER: Over 400 tiåringer fra hele Agder kommer i dag til UiA for å markere Abeldagen.

- Dette er velig moro. Anledningen er selvsagt at vi får besøk av Sir Andrew J. Wiles i dag, årets abelprisvinner. Han har vært to dager i Oslo for å motta prisen, og nå kommer han hit på dagsbesøk før han reiser tilbake til Oxford. Den anledningen måtte vi selvsagt benytte, sier dagens plassleder, instituttleder Elna Svege ved Institutt for matematiske fag.

Mens de er her skal femteklassingene gjennom et aktivt program med informasjonsmøter, litt informasjon om UiA, spise lunsj og motta t-skjorter med både UiAs og Abelprisens logo på. Litt «faglig» aktivitet blir det også tid til. I over en time skal de leke matteleker på agoraen – plenen mellom fakultetsbyggene.

- Vi gleder oss. Dette blir en fin dag, sier Elna Svege, som har trukket inn alle medarbeiderne på instituttet for å gi barna – og Andrew J. Wiles – en flott og minnerik dag på Campus Kristiansand.

GLEDER SEG: Femteklassingene fra Høvåg skole gleder seg til dagen.

Fra Abel-dagen.
Elna Svege leder Institutt for matematiske fag.

Tekst og foto: Jan Arve Olsen