Abeldagen: Gøy på campus!

Drøyt 400 tiåringer fra skoler fra hele Agder strømmet til Campus Kristiansand i dag. Det er Abeldag på UiA.

Fra Abel-dagen.

På «timeplanen» stod faglig aktivitet med matte-leker på plenen og fordypningsforelesninger i auditoriene.

– Dette er veldig moro. Faktisk er det mest moro å løse problemene, fortalte en gruppe på fem jenter – som hadde det så travelt at de ikke hadde tid til å si hva de het. Neste oppgave ventet.

– Anledningen er selvsagt at vi får besøk av Sir Andrew J. Wiles i dag, årets Abelprisvinner. Han har vært to dager i Oslo for å motta prisen, og nå kommer han hit på dagsbesøk før han reiser tilbake til Oxford. Den anledningen måtte vi selvsagt benytte, sier dagens plassleder, instituttleder Elna Svege ved Institutt for matematiske fag.

Fra Abel-dagen.

Mer om Abelforelesningen på UiA!

Mer om Abeldagen på UiA!

Mens de er her skal femteklassingene gjennom et aktivt program med informasjonsmøter, litt informasjon om UiA, spise lunsj og motta t-skjorter med både UiAs og Abelprisens logo på. Pluss altså matteleker på agoraen – plenen mellom fakultetsbyggene.

– Vi gleder oss. Dette blir en fin dag, sier Elna Svege, som har trukket inn alle medarbeiderne på instituttet for å gi barna – og Andrew J. Wiles – en flott og minnerik dag på Campus Kristiansand.

Fra Abel-dagen

Tekst og foto: Jan Arve Olsen